Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Civilizace

Krize z přepychu

Současná ekonomická krize je pomalý, plně naložený vlak přijíždějící odkudsi zdaleka, který pozvolna překračuje naše hranice. Jeho brzdná dráha je dlouhá a víme, že nás nemine, i když s ním nemáme mnoho společného. Prostě k nám vedou koleje.

2009-248-mobr-cileknahled.jpg
2009–248-mobr-cileknahled.jpg • Autor: Respekt

2009-248-vobr-cilek.jpg
Autor fotografie: Pavel Reisenauer • Autor: Respekt

Současná ekonomická krize je pomalý, plně naložený vlak přijíždějící odkudsi zdaleka, který pozvolna překračuje naše hranice. Jeho brzdná dráha je dlouhá a víme, že nás nemine, i když s ním nemáme mnoho společného. Prostě k nám vedou koleje.

Podstatným rysem této krize není chudoba, ale dostatek a možná i přepych. Krize nevznikla v žádné hladové, chudé textilce, ale mezi poměrně bohatými lidmi s jedním domem a dvěma automobily. Ti věřili, že automaticky mají nárok, aby žili dobře, a to pokud možno ihned. Této náladě ve společnosti vyšli populisticky vstříc ekonomové a bankéři, tedy lidé, kteří většinou při ekonomickém růstu říkají: „nakupujte, investujte, utrácejte – dlouhodobě nemůžete prodělat“ a při ekonomickém poklesu suše podotknou: „to jste nevěděli, že existují ekonomické cykly?“.

Když přemýšlím, proč takto ohlupovali veřejnost (kromě toho, že si tuto ideologii lidé sami přáli), říkám si, že chtěli mít prestiž a moc těch, kteří udávají tón a ovládají společnost. Říkali to tak dlouho, až sami sobě uvěřili a podlehli autohypnóze. V podstatě to děláme všichni, ale neřídíme přitom kolosy s ročním obratem deseti Českých republik.

Hlavním původcem krize je však něco mnohem subtilnějšího – nálada ve společnosti. Jakým způsobem se Amerika a Evropa během 20. století staly tahouny světa, jak dokázaly po dvou světových válkách vytvořit…

2009_obalka_R06
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 54 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

2009_obalka_R06
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 54 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte