0:00
0:00
28. 1. 20093 minuty

Anketa: Bylo by zavedení šrotovného v konečném výsledku ekologické?

„Šrotovné“ dle německého vzoru bez limitu CO₂ příliš ekologické není. Není jisté, že lidé si budou kupovat auta ekologičtější.

Autor: Respekt
Fotografie: JIŘÍ JEŘÁBEK - Autor: Archiv Autor: Respekt

JIŘÍ JEŘÁBEK

Centrum pro dopravu a energetiku

„Šrotovné“ dle německého vzoru bez limitu CO₂ příliš ekologické není. Není jisté, že lidé si budou kupovat auta ekologičtější. Nová dieselová auta bez částicových filtrů mají větší emise oxidů dusíku a prachových částic než deset let stará benzinová a ani u emisí CO2 nedošlo k dramatickému zlepšení efektivity. Do celé úvahy je potřeba také zahrnout ekologické dopady výrobního cyklu – množství energie a surovin potřebné na výrobu, prodej, recyklaci či likvidaci automobilů. Čím rychleji auta měníme, tím jsou tyto ekologické náklady větší.

↓ INZERCE

VOJTĚCH KOTECKÝ

programový ředitel Hnutí Duha

Možná na první pohled není úplně nesmyslné. Výroba nových aut vyžaduje mnoho energie a surovin. Ale průměrný věk českého osobního vozu činí bezmála čtrnáct let a novější modely bývají natolik efektivnější, že obměna vozového parku se s přehledem vrátí v nižší spotřebě paliv. Motivace k výměně starého auta za nové by se tedy hodila. Jenomže tenhle návrh není příliš smysluplný. Účinnější než šrotovné jsou třeba daňové motivace. A pokud stát své krizové peníze utratí třeba na granty k zateplování domů, za stejné peníze lépe rozhýbe poptávku a více sníží exhalace, dovoz paliv i účty pro domácnosti.

VOJTĚCH MÁCA

UK, Centrum pro otázky životního…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc