0:00
0:00
24. 6. 20253 minuty

Obézní auta ovládla městské ulice a ohrožují děti. Nastal čas regulovat SUV? 

Nová studie ukazuje, že se evropské vozy zvyšují o půl centimetru ročně

Čtete jeden z našich pravidelných newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Píšou je pro vás Tomáš Brolík, Pavel Turek, Magdaléna Fajtová, František Trojan, Ondřej Kundra, Jiří Sobota a Silvie Lauder.

Když se nezávislý pozorovatel projde centrem Prahy, musí zákonitě nabýt dojmu, že hned za dalším rohem už ty kočičí hlavy prostě musí přejít v blátivý kopec plný výmolů a kamení. Jak jinak si vysvětlit, že úzké pražské ulice brázdí celé flotily velkých terénních vozů? 

Není to pouze optická iluze a zdaleka se netýká jen Prahy. Mezinárodní neziskovka T&E propagující udržitelnou dopravu v Evropě a její Clean Cities Campaign spočítaly, že průměrná výška kapoty u nových aut roste v Evropě o půl centimetru za rok. Mezi lety 2010–2024 se zvedla ze 76,9 na 83,8 centimetru. A nejde jen o to, že velká SUV působí v historické městské zástavbě jako pěst na oko. Vyšší kapota představuje větší bezpečnostní riziko, a to zejména pro děti.

Nehody větších aut mají statisticky závažnější následky. Dospělé chodce vyšší auta zasáhnou v místech, kde mají životně důležité orgány. A děti rovnou smetou. Analýza ukázala, že řidiči nejvyšších aut přes mohutnou kapotu nevidí dokonce ani devítileté školáky, pokud se jim dostanou do cesty.

↓ INZERCE

Autoři se odkazují také na dva roky starou belgickou studii zahrnující 300 tisíc dopravních nehod. Podle ní s nárůstem výšky kapoty z 80 na 90 centimetrů vzroste riziko úmrtí sraženého chodce či cyklisty o 27 procent. A u dětí je pravděpodobnost, že střet bude fatální, podstatně vyšší než u dospělých.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc