Obézní auta ovládla městské ulice a ohrožují děti. Nastal čas regulovat SUV?
Nová studie ukazuje, že se evropské vozy zvyšují o půl centimetru ročně
Čtete jeden z našich pravidelných newsletterů. Přihlaste se k jejich odběru a budou vám chodit do e-mailové schránky. Píšou je pro vás Tomáš Brolík, Pavel Turek, Magdaléna Fajtová, František Trojan, Ondřej Kundra, Jiří Sobota a Silvie Lauder.
Když se nezávislý pozorovatel projde centrem Prahy, musí zákonitě nabýt dojmu, že hned za dalším rohem už ty kočičí hlavy prostě musí přejít v blátivý kopec plný výmolů a kamení. Jak jinak si vysvětlit, že úzké pražské ulice brázdí celé flotily velkých terénních vozů?
Není to pouze optická iluze a zdaleka se netýká jen Prahy. Mezinárodní neziskovka T&E propagující udržitelnou dopravu v Evropě a její Clean Cities Campaign spočítaly, že průměrná výška kapoty u nových aut roste v Evropě o půl centimetru za rok. Mezi lety 2010–2024 se zvedla ze 76,9 na 83,8 centimetru. A nejde jen o to, že velká SUV působí v historické městské zástavbě jako pěst na oko. Vyšší kapota představuje větší bezpečnostní riziko, a to zejména pro děti.
Nehody větších aut mají statisticky závažnější následky. Dospělé chodce vyšší auta zasáhnou v místech, kde mají životně důležité orgány. A děti rovnou smetou. Analýza ukázala, že řidiči nejvyšších aut přes mohutnou kapotu nevidí dokonce ani devítileté školáky, pokud se jim dostanou do cesty.


Autoři se odkazují také na dva roky starou belgickou studii zahrnující 300 tisíc dopravních nehod. Podle ní s nárůstem výšky kapoty z 80 na 90 centimetrů vzroste riziko úmrtí sraženého chodce či cyklisty o 27 procent. A u dětí je pravděpodobnost, že střet bude fatální, podstatně vyšší než u dospělých.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu