0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura6. 10. 202310 minut

Waterloo kvůli stávce herců se nekoná. Do kin míří novinky od Scotta i Scorseseho

Nedostatek hvězdné slávy se nakonec do nabídky příliš nepromítl

Zabijáci rozkvetlého měsíce • Autor: Apple+

Když studio Warner Bros. oznámilo přesunutí očekávaného pokračování sci-fi Duna z letošního listopadu na příští jaro kvůli herecké stávce, nad podzimními premiérami se začala vznášet lehká nejistota. Kinaři dumali, na jaký další hollywoodský velkofilm si budou muset počkat spolu s diváky – a jak komerčně hubený bude podzim v porovnání s „tučným“ létem, kdy zajistil bezprecedentní úspěch tandemu filmů Barbie a Oppenheimer. Stále stávkující herci a herečky mají zakázáno propagovat filmy, v nichž hrají. Pro distributory to znamená zásadní ztrátu hvězdné slávy, která se snadno přeloží do ztráty finanční. Někteří tak šli cestou posunutí premiér na dobu, kdy doufají, že už se spor mezi hereckými odbory a zástupci velkých firem vyřeší. Nakonec se nicméně velká vlna škatulat mezi velkofilmy nekonala. Posouvaly se premiéry u několika „lehčích vah“, o rok jsou odložení Rivalové (Challengers), ze září na prosinec Disney posunul vítězný snímek z Benátek Chudáčci (Poor Things) nebo adaptaci Barva nachu (The Color Purple). Naproti tomu si po prvotních spekulacích o možném ústupu na jaro 2024 drží listopadovou pozici Napoleon. Životopisný snímek Ridleyho Scotta patří k tomu nejepičtějšímu, co podzim nabízí. Sezona je ale víc než pestrá – od animovaných debutů, přes vítěze velkých festivalů po nejnovější snímek Martina Scorseseho.

 

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

White Plastic Sky (režie Tibor Bánóczki a Sarolta Szábó, 12.10.) Pro mnohé vypadá už dnešní Maďarsko jako politická dystopie, ve které by žít nikdy nechtěli. Režisérská a animátorská dvojice Tibor Bánóczki a Sarolta Szábó realitu posunula ještě dál v post-apokalyptické sci-fi zasazené do roku 2123, kde Viktor Orbán už není zdaleka to nejhorší, co by místní mohlo potkat. Mladá dvojice přežívá v Budapešti po globální katastrofě. Ve městě uzavřeném pod dómem bolestivě ubývají zdroje, neexistují zvířata ani plodiny. Nařízení vlády tak diktuje, že po dosažení padesátky musí každý podstoupit proceduru, po které se změní ve strom, který bude dodávat živiny a potravu ostatním. Hrdinka Nora se rozhodne věnovat svoje tělo podstatně dřív a její manžel se ocitá v situaci, která ho staví před nečekaně komplexní metafyzické a existenciální otázky, stejně jako ho posílá na cestu za její záchranu. Snímek natočený metodou rotoskopie doputoval do českých kin po úspěšném kolečku na festivalech, odkud jej předchází pověst výrazného počinu. Tvůrci vystavěli unikátní dystopický sci-fi svět, na jehož pozadí se pozvolna odvíjí love story proplétající se s environmentálním tématem; to vše zahalené do mraku melancholie. Spíš než akční výboje a stimuly snímek nabízí myšlenkové podněty:kolik sami ze sebe dlužíme lidem, kteří nás milují, kde jsou hranice nesebestřednosti, a co se pojí s koncem jednoho druhu.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc