Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Jak se máte? Jiří Procházka

Co dělají čeští umělci a umělkyně (nejen) v době pandemie

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

 „Nemám rád lovce, snažím se ale esteticky napodobovat kamufláže, které využívají. Maskáč mě dost baví i v tom rozměru, jak se snaží přiblížit přírodě,” říká Jiří Procházka, umělec pracující s médiem fotografie, kterou studuje i na FAMU. Svůj vizuální jazyk už před pár lety ustálil na třech barvách - zelené, modré a oranžové. Zelená pro něj představuje nekonečnou volnost klíčovacího pozadí, modrá s oranžovou pak reklamy na dokonalý život z nultých let - pomerančový džus a modrou oblohu. Spolupracoval třeba na videoklipu Hugo Toxxxe a často působí v tvůrčí dvojici s přítelkyní Eulalií Polne.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Prokousávat se strukturami: Umělecké praxi spousty lidí schází platforma, v níž se příběh, který se snaží vyprávět, nachází. Často podávají suché koncepční návrhy, které neodpovídají náročnosti diváka. Sám se v tom, co dělám, snažím držet určité dekonstrukce - třeba odhalováním švů na malířských plátnech, které běžně nemají být vidět. Myslím, že se to děje obecně ve společnosti. Celý svět je průhledný, transparentní – a je přirozené, že na tuto změnu umělci reagují. Když se ale člověk začne prokousávat strukturami systému a dostane se až k jádru okleštěnému o iluze, nemusí to být příjemné.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Víno na vernisáži: Za poslední rok se ukázalo, jak málo lidí reálně zajímají umělci a umělecká díla, když návštěva galerie není spojená se socializací nebo vínem na vernisáži. Ti, kteří akce navštěvovali online, byli vesměs umělci, kteří se šli podívat na svoje kamarády nebo známé z ateliérů. Nechuti sledovat po několika pracovních Zoom callech obrazovku pro zábavu ale rozumím. Samu možnost ukazovat svoje díla na Instagramu vnímám dlouhodobě dobře - připadá mi skvělé, že je uvidí několikanásobně víc lidí, než by se kdy přišlo podívat naživo.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Jsem vybíravý: Výuka na uměleckých školách stále sází na osvědčené postupy. Tím je česká scéna zatížená, to jsou asi její hlavní neduhy - jako vzory se uvádějí třeba současníci Jiřího Kovandy a postkonceptuální přístupy, kdy stačí na zažloutlý papír něco napsat na psacím stroji a někam pověsit. Použití známé formy je pro diváka možná přístupnější, ale ta estetika není ani náhodou současná a nikoho to nikam neposune. Je pro mě těžké jmenovat moje oblíbence - je jich určitě spousta, ale asi jsem moc vybíravý a většina věcí se mi nelíbí a nestimuluje mě. David Krňanský v sobě nicméně nese něco současného i stabilního, co dohromady dává smysl.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Sociální kapitál: Na české umělecké scéně je spousta nevyřčené nenávisti a rivality. Sám to cítím, vadí mi hodně věcí a přístupů - spoustě lidí nejde o tvorbu, ale spíš o sociální kapitál. O jakousi auru výjimečnosti, která se kolem nich bude vznášet, když půjdou s „někým důležitým” na pivo. Snažím se to moc nevnímat, nepohybovat se v těchto strukturách. Občas instaluju výstavy jako brigádu a celý ten standardizovaný postup mi připadá už trošku přežitý.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

Bezstarostná pláž: Hodně jsem četl Michela Houellebecqa - všechny jeho knížky pořád dokola. Nejradši mám asi Elementární částice nebo Možnosti ostrova. Nikdo nedokáže tak dokonale popsat chvíle klidu při výběru hummusů v obchodě nebo ohřívání jídla v mikrovlnce. Mám taky rád staré vydání Robinsona Crusoea s krásnými ilustracemi - tu nádherně vybarvenou dovolenkovou náladu bezstarostných pláží jsem chtěl využít i pro jednu svoji výstavu. Připadalo mi příznačné i pro současnou situaci, že skončil „v izolaci” na pustém ostrově během morové epidemie v Londýně.

Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš
Autor: Milan Jaroš

„Uplynulé měsíce vlastně odhalily velký nezájem o výtvarné umění.”

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].