Zaorálek si máčí hlavu a Fiala je osamělý vlk TikToku. Strany míří na sociální sítě se zábavou pro nejmladší voliče
A jejich mládežnické organizace tenhle posun staví do pozice, kdy mají mnohem silnější hlas
Počet takzvaných prvovoličů se v České republice odhaduje na přibližně 400 tisíc. Dodejme k tomu odhad volební účasti u nejmladší skupiny a máme tu čtvrt milionu lidí, kteří někomu hodí svůj hlas poprvé. Nejde o největší společenskou skupinu, přesto v posledních letech politické strany svou komunikaci na novějších sociálních sítích – zejména na Instagramu a nyní i na TikToku – upravují právě pro ně. Není divu. Mladá generace napříč světem (Česko nevyjímaje) si na ně chodí pro informace namísto zpravodajských webů, ale čím dál více se tu objevují i starší ročníky.
Velká část energie do tohoto světa míří i proto, že právě nejmladší voličská skupina bývá v preferencích hodně proměnlivá. Takřka každá nová generace volí trochu jinak, což není nic překvapivého. Podporuje to ale předpoklad, že na rozdíl od starších voličů lze zacílenou komunikací oslovit a přesvědčit k volbě minimálně část mladých. A to je také důvod, proč mají mladí lidé ve stranách dnes díky nové realitě mnohem silnější hlas.
Pětina poslaneckého klubu


Matěj Vybíral je student brněnské fakulty sociálních studií, člen Mladé ODS a jeden z hybatelů, kteří stáli za vstupem Petra Fialy na TikTok. Stojí také za produkcí krátkých videí části poslaneckého klubu občanských demokratů a nově působí i v týmu Jana Lipavského. Cesta do mediálního týmu uvnitř strany byla přímočará. Téměř dva roky nazpět, v době, kdy průzkumy zaznamenaly rekordně nízkou důvěru vládě Petra Fialy s hlavní výtkou ohledně komunikace, měl Vybíral pocit, že by řada věcí šla dělat lépe.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu