Auta bez řidičů se zlepšují. Ba, jak píše server Wired, zlepšují se tak, že už jsou dobrá ve smyslu opravdu dobrá. Magazín vychází z dat, jež všechny firmy, které samořiditelná auta vyvíjejí, musí každoročně dodat kalifornským úřadům. Zkoušejí-li je tedy na území státu, což pro většinu firem platí. A hlavní zpráva zní: auta všech značek ujedou více kilometrů, aniž jim musí zkušební řidič vypomoct.
Bohužel pro zájemce o hlubší vhled jsou data příliš hrubá, čili se při jejich zkoumání o moc dál nedostaneme. Například k jedné ze zajímavějších otázek: kdo je ve vývoji nejdál? Dostupná čísla nicméně hovoří o tom, že Google - a ono to tak asi bude i ve skutečnosti. Dalšími v řadě jsou s velkým odstupem BMW a Nissan.
Google-vozy za minulý rok ujely přes milion kilometrů a lidští piloti museli převzít řízení jen ve 124 případech. To navíc neznamená, že vždy proto, aby odvrátili fatální nehodu. V drtivé většině šlo o “maličkosti” - třeba se lišila data z kamer a světelného radaru, takže zkušební řidič raději chytil volant do svých lidských rukou.
To je i příklad, proč se data mezi jednotlivými firmami liší, a není tedy záhodno zbylé závodníky v soutěži podceňovat. Záleží na nervech zkušebních řidičů, kdy se rozhodnou zasáhnout - někdo je opatrnější, někdo strojům víc věří. To se však ve statistice neodráží. Samo sčítání kilometrů také není úplné všeříkající, kilometr na prázdné dálnici za hezkého počasí má menší hodnotu než kilometr v mlžné městské špičce. A ani větší počet incidentů nemusí nutně znamenat, že jejich stroje daných firem selhávají - automobilky mohou jen zkoušet nějakou dílčí technologii, která logicky dělá více chyb.
Ať tak či onak, všichni dělají velké pokroky. A to nevíme, jak se ve vývoji daří Uberu, který v Kalifornii nezkouší, takže nemáme ani více ani méně podrobné informace.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].