Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Prvních 15 minut

Hlavně se bavit

Startupista Jiří Diblík chce dobýt americký trh a telefon každého mladého člověka

Umět odvyprávět svůj příběh. ( Jiří Diblík) • Autor: Matěj Stránský
Umět odvyprávět svůj příběh. ( Jiří Diblík) • Autor: Matěj Stránský

Vyvíjím technologické produkty, které předtím ještě nikdo neudělal,“ popisuje 25letý vývojář a podnikatel Jiří Diblík. Zatím nejnovějším je aplikace VOS.health věnující se mentálnímu zdraví, kterou si do svého telefonu (v devíti jazycích) stáhly už tři miliony lidí. Na její rozvoj získala firma od investorů přes 65 milionů korun. „Chceme se dostat do telefonu každého mladého člověka a být záchranným lanem pro jeho psychické zdraví,“ nastiňuje finální vizi. Evidentně nemá malé cíle ani sebevědomí – to se ale v prostředí technologických startupů nenosí.

Když vyjednával s investičními fondy, pravidla hry byla jasná. „Investor ti musí věřit, že zrovna tvoje firma bude mít hodnotu miliardy dolarů,“ říká. A věří úspěchu i on? „Věřím, jinak bych to nedělal, ale statisticky je pravděpodobnější, že to nedopadne, 90 procent startupů neuspěje,“ dodává. Známé heslo „fake it till you make it“ – volně přeloženo „předstírej, dokud to nebude pravda“ – je nicméně podle něj zavádějící. „Falšovat nemůžeš, ale fundraising je o vyprávění příběhů. A ty jako zakladatel musíš umět odvyprávět ten svůj.“

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].