0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ve hvězdách20. 9. 20203 minuty

Nejslavnější červený autobus

24. září 1954, nejslavnější double-decker v Londýně

Byl konec září 1954, když v britském listu The Birmingham Post vyšla fotografie vozidla s krátkou zprávou, která začínala slovy „autobus budoucnosti“. Označení by z pohledu 21. století znělo možná úsměvně. Ovšem tenhle červený dvoupatrový autobus si takové označení zasloužil díky technické vyspělosti. Byl to nejslavnější model doubledeckeru s názvem Routemaster – a ve čtvrtek 24. září tomu bude šestašedesát let, co se poprvé představil.

Dva roky po válce Londýn rozhodl, že do ulic musí vyrazit nové autobusy. Měly nahradit do té doby standardní trolejbusy, které v ulicích bránily v jízdě automobilům, jejichž počet rostl. „Chtěli jsme jít cestou evoluce, nikoli revoluce. Vyrobit vůz, na který už jsou lidé zvyklí, a nepouštět se do neprobádaných vod,“ vzpomínal hlavní inženýr Colin Curtis pro BBC. Konstrukčně to však revoluce byla. Červenou barvu i dvě patra už znali Londýňané před válkou, Routemaster však svou vyspělostí přesahoval úroveň i luxus většiny tehdejších osobních automobilů. Byl lehčí a prostornější, měl posilovač řízení, ventilaci vzduchu a čalouněné sedačky. Dva roky po představení vyrazily do ulic první modely a celkem jich vzniklo na tři tisíce.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Popularitu vozu neodmyslitelně spojovaného s Londýnem pomohl nastartovat i jeden dobrodružný prvek – cestující mohli kdykoli naskočit i vyskočit. Řidič je nemusel odbavovat, protože první verze bez dveří měly průvodčího, oblíbenou figuru, která nejen kontrolovala jízdenky, ale pomohla se zavazadly a poradila cestu.…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc