Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Komentáře

Nic pro bílé uši

Nové album Beyoncé je převratné, protože jde proti principům popu

18-kom2
Autor: Ilustrace - Pavel Reisenauer

Nejméně respektovaná osoba v Americe je černá žena. Nejvíce bezbranná osoba v Americe je černá žena. Nejvíce opomíjená osoba v Americe je černá žena,“ zní část projevu Malcolma X z roku 1962, kterou zpěvačka Beyoncé použila v klipovém filmu Lemonade. Tento film minulý týden doprovodil vydání stejnojmenného alba, jež je věnované afroamerickým ženám a činí z něj výjimečné dílo jak v kontextu debaty o feminismu, tak v rámci zvyklostí populární hudby.

Nejmocnější žena hudebního byznysu Beyoncé je v roce 2016 jedna z posledních hvězd, která vydáním desky a filmu dokáže během několika dnů rozvířit debatu nejen o tom, zda album obsahuje hity, ale také o roli afroamerických žen v USA, o černošských umělcích obecně, o hnutí Black Lives Matter, o stavu hudebního byznysu a mimo jiné přiživit bulvární spekulace o tom, zda zpěvačku její manžel Jay-Z podváděl.

Reklama
Reklama

Na půdorysu nevěry vypráví Lemonade příběh ženy, která prožívá vztek, prázdnotu, ale nakonec i odpuštění. Žádné album nebylo letos uvítáno tak nadšenými recenzemi, ale žádné jiné album také nevyvolalo tak velké zmatení mezi bílým mužským publikem, když zjistilo, že s jejich ušima Beyoncé nepočítá. Což jde proti logice úspěšného popu: ten by totiž přece měl být pro všechny.

https://www.youtube.com/watch?v=mQ4HBh36OlA

Když ti život dává kyselé citrony, vymačkej z nich sladkou limonádu, je heslo, které se táhne celým albem. A i když se společenské rubriky věnují hlavně manželství úspěšného páru Beyoncé a Jay-Z, zapomíná se na skutečnost, že skladby o nevěrných manželech byly v tradici bluesových černošských zpěvaček užívány jako metafory patriarchátu, který jim nedovoluje žít tak svobodně, jak by toužily.

Muž na Lemonade je vždy ten, kdo působí bolest. Je to partner, který podváděl, otec, který selhal, nebo policista, který matce zastřelil syna. Proto se ve filmu objevují matky Michaela Browna a Erica Garnera: Afroameričanů zabitých policií. Po úspěchu rappera Kendricka Lamara, jehož singl Alright se stal neoficiální hymnou Black Lives Matter, i Beyoncé pochopila, že si téma menšin vyšlapalo cestu do mainstreamu. Přesto je sázka na sesterství černých žen odvážný krok.

Cílem hitparádového popu vždy bylo publikum spojovat, vytvářet nekonfliktní prostor, kde zapomene na rasy nebo názory. Ostatně kdykoli se hvězdy vyjádří ke společenské situaci, spíše jim to publikum odláká: očekávají se od nich univerzální emoce, nikoli vyhraněné postoje. Lemonade je převratný počin v rámci komerčního popu v tom smyslu, že Beyoncé ukazuje svět komplikovaný, plný nepochopení, rozdělený na rasy a pohlaví.

Nejčastější námitka bílých mužských posluchačů – tedy těch, kteří bývali dlouho výsostným publikem populární hudby – nad Lemonade je ta, že není o nich a že se cítí být vyloučeni z poslechu. Přitom možná to je ten nejcennější zážitek, jaký jim Beyoncé může nabídnout. Nemá zájem je potěšit, ale přivést ke zjištění, zda jsou schopní zapomenout na svou sebestřednost a doopravdy respektovat jinakost.

Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Pavel Turek

redaktor, kultura

turek
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1321
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte