0:00
0:00
Civilizace23. 3. 20093 minuty

Post, či neo

Pokračuje éra označovaná předponou post-? Postmoderní, posthistorická, postideologická? Neskončila už náhodou, nebo nekončí právě v této chvíli? Na takové otázky jistě nenajdeme jednoznačné odpovědi.

Jiří Suchý
Astronaut
Autor: Respekt
Autor fotografie: Pavel Reisenauer Autor: Respekt

Pokračuje éra označovaná předponou post-? Postmoderní, posthistorická, postideologická? Neskončila už náhodou, nebo nekončí právě v této chvíli? Na takové otázky jistě nenajdeme jednoznačné odpovědi. V moderních evropských dějinách se zpravidla každá doba vymezovala vůči té předchozí. A ve 20. století se střídaly epochy velmi rychle. Historie pádila jak splašená a najednou že by skončila? Sugestivnost jedné předpony je možná silnější, než jsme ochotni si připustit. Měli bychom to znovu promyslet, zejména pokud jde o politiku a moc. Posthistorický mýtus byl spojován zejména s imperativem konce ideologií. Poučení z dějin pravilo, že ideologie se zdiskreditovaly a žádnou nelze nadřadit nad jiné bez ztráty důvěryhodnosti. Říkali to intelektuálové, politici se tím neřídili.

↓ INZERCE

Politické směry by se pak přece také musely blazeovaně nazývat postliberalismus, postkonzervatismus, postnacionalismus, říkají si však neoliberalismus, neokonzervatismus, neonacionalismus. Chtějí působit dynamicky a měnit skutečnost k svému obrazu. Ti, co dělají politiku s tak mnohoznačnými a protikladně zatíženými idejemi, jako jsou svoboda, rovnost, vláda lidu, sociální spravedlnost, národní svrchovanost, státní zájem, prostě jen dál dělají dějiny. Jak ironicky podotýká Patrik Ouředník k Fukuyamově teorii o konci historie: „Ale hodně lidí tu teorii neznalo a dál dělali dějiny, jako by se nechumelilo.…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc