0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Ekonomika25. 2. 20064 minuty

Žádný sýr za Muhammada

Dvanáct prorokových karikatur přišlo dánský obchod na zhruba 130 milionů eur. Dvě desetiny jednoho procenta. Takový dopad má bojkot dánského zboží v arabských zemích na ekonomiku země.

Dvanáct prorokových karikatur přišlo dánský obchod na zhruba 130 milionů eur.

Dvě desetiny jednoho procenta. Takový dopad má bojkot dánského zboží v arabských zemích na ekonomiku země. Vývoz do Zálivu se na celkovém exportu Dánska podle tamních úřadů podílí dvěma procenty a bojkot se takřka výlučně týká potravin, které pojímají deset procent obchodu.

Jestliže z pohledu celé ekonomiky to není moc, na úrovni jednotlivých firem vypadají čísla jinak. Například dánsko-švédský mlékárenský koncern Arla Foods ztrácí každým dnem už šest týdnů trvajícího bojkotu 1,5 milionu eur, a dosud utrpěl téměř osmdesátimilionovou ztrátu. Mluvčí firmy řekl, že prodej jejích výrobků v Saúdské Arábii, Spojených arabských emirátech, Kuvajtu, Íránu a Egyptě se takřka úplně zastavil. Arla je přitom největším dodavatelem mlékárenského zboží na Blízkém východě a například její sýr Puck anebo máslo Lurpak si co do známosti nezadají s Coca-Colou. Firma ve zmíněných státech prodá Pucku a dalšího zboží ročně za 350 milionů eur – a najednou její vývoz klesl o 85 procent. Arla už poslala na dvě stě svých zaměstnanců na dovolenou, nicméně lidi v továrnách přímo v regionu zatím z taktických důvodů drží. Společnost si také několikrát zaplatila inzeráty v arabských novinách, v nichž vyjádřila svůj respekt k islámu a připomněla, že se vydavatel dánského deníku Jyllands-Posten za karikatury omluvil, ale marně. O Pucky a Lurpaky není v egyptských a dalších supermarketech zájem.

Reklama

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc