0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Zahraničí11. 2. 20016 minut

Rakouský Ivan Langer

Při nedávném bilancování prvního roku rakouské vlády lidovců (ÖVP) a Svobodných bylo nutné konstatovat, že Haiderovi lidé sice během dvanácti měsíců u moci učinili hezkou řadu nesympatických kroků, nicméně katastrofické scénáře - které výrazně napomohly k uvedení neslavných protirakouských diplomatických sankcí EU - se nenaplnily. Korutanský hejtman nevystavěl koncentrační tábory pro Nerakušany a dával si pozor, aby mu neuklouzla výrazná antisemitská poznámka. Kromě eskapád, jako byla návštěva u Muammara Kaddáfího či verbální útoky na Jacquese Chiraka, neudělal nic, co by opravňovalo obavy, že se na evropskou scénu vřítil „nový Hitler“.

Útok na rudý bastion

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Svobodní však na domácím poli potvrdili, že si servítky brát nehodlají. Rakouská veřejnoprávní televize ORF čelí už rok jejich útokům s otevřeně deklarovaným cílem: vnést do jejího vysílání „vyváženost“ a vymýtit z ní „stranickou podbarvenost“. Vlajkonošem mediální inkvizice, jak jejich postup nazývají rakouští komentátoři, je Peter Westenthaler, šéf poslaneckého klubu Svobodných v rakouském parlamentu. „Televizi ORF, v níž pracuje spousta levicových až extrémně levicových redaktorů, musíme dostat z umrtvujícího sevření sociálních demokratů,“ uvedl tento muž loni v říjnu. A jak to chce provést? Bez přílišného přehánění by se dalo říci, že poměrně jednoduše a okatě, což ho v určitém ohledu staví na stejnou rovinu s českou mediální eminencí Ivanem Langerem. Westenthaler chce vytvořit nový Úřad…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc