pátek 25. 11. 2016

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Páteční menu často píše o Elonu Muskovi, zakladateli firem Tesla a SpaceX. Často totiž na nějakém veřejném místě slibuje, že změní svět - a pozornost tomu věnujeme proto, že se mu to zčásti daří a zčásti už podařilo. Tento týden tedy opět o Muskovi, ale z trochu jiné strany.

Lživé webové stránky a výrobci smyšlených zpráv v něm našli svůj nový terč. Jak známo, někdo už něco podobného zažil: byla to nedávno Hillary Clinton. A tak se nyní na několika zpravodajsky tvářících webových stránkách dovídáme, že Elon Musk je falešný obchodník a národní ostuda, protože svůj byznys vybudoval za vládní peníze. To druhé je pravda, Musk opravdu využil (a využívá) vládní podporu obnovitelných zdrojů nebo soukromé vesmírné dopravy. Ale to neznamená, že je soudně uznaný podvodník - jak přesvědčuje svět novinář Shepard Stewart, který neexistuje.

Reklama
Reklama

Agentura Bloomberg, která na novou módu mezi internetovými lháři upozorňuje, nechává otevřenou otázku, jestli je za tím konkurenční boj. I když představa, jak Ford a Toyota společnými silami platí obskurní webové stránky je … obskurní.

Faktem je, že útoky na Muska nejsou zas tak žhavá novinka: továrníka nesnáší americká konzervativní pravice a už od začátku roku provozuje několik internetových stránek, které mají odhalit Muskovu pravou tvář. Takže podle některých hlasů je za útoky obava, že Musk jednou, třeba i brzy půjde do politiky. Svůj politický profil sice zatím nevyřezal úplně jasně, ale není třeba být věštec: Donald Trump nebo kovaný konzervativec asi nebude. A tak internetoví lháři budují s předstihem útočné pozice.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Koupit si boty, které se za dva roky rozpadnou? To je noční můra všech zákazníků. Téma městských legend o spiknutí firem, které schválně nechávají své výrobky rozbít tři dny po záruce. Anebo je to taky lákadlo firmy Adidas, které má přesvědčit ke koupi páru opravdu velmi drahých kecek.

Za jejich rozložitelnými botami není touha kupující ošidit, alespoň oficiálně, ale touha dosáhnout “změny paradigmatu” ohledně našeho přístupu k věcem (marketingový slovník není nikdy dost bohatý). Luxusem nemá být bytelné, trvanlivé, pečlivě vyrobené zboží. Luxusem má být bytelné, pečlivě vyrobené zboží, které se rychle rozpadne, když budete chtít. A to doslova.

Reklama
Reklama

Předmětná kecka je z materiálu Biosteel, což je uměle vyrobené pavoučí vlákno. Pevné, ale s výrazně menší ekologickou výrobní stopou oproti běžně používaným umělým vláknům. Je plně a bezezbytku rozložitelné - a navíc je ještě o něco lehčí než běžná umělá bota. Prostě ideální do kompostu. Předchozí uvědomělá série měla svršek boty vyrobený z recyklovaných plastů vylovených z oceánu. A nepochybujme, že obchodníci firmy si dokážou spočítat i další zisky za k ekologickou budoucnost.

Vytvořit svět, ve kterém dnešní chlouba “Tyhle boty mám už devět let, pořád jako nové, prostě adidasky” bude příznakem zpátečnictví a neúcty k planetě, to se musí líbit každému prodejci. A prohlášení “Tyhle boty mám už popáté. Vždycky je nechám rozpadnout přesně po dvou letech. Takže těmhle zbývá tak rok. Prostě adidasky” už musí znít všem akcionářům přímo jako rajská hudba.

 

Reklama
Reklama