Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Komentáře

Řešíme budoucnost Škody?

Otázkou je osud celého koncernu VW

Koncern Volkswagen chystá revoluci, na Škodu zbude už jen výroba neperspektivních spalovacích motorů, četli jsme začátkem minulého týdne v českých médiích, která o tom informovala s odkazem na informace německého deníku Handelsblatt. Změny, které poté Volkswagen představil, nic takového nenaznačují – zdá se, že Škoda bude moci dál vyrábět i elektromobily. To zní jako dobrá zpráva, protože za dvanáct let má prodej nových vozů se spalovacím motorem v Evropě skončit. Tím ovšem dobré zprávy možná končí.

Chceme-li snižovat emise, je v osobní silniční dopravě elektřina jedinou slibnou cestou. Všechny ostatní možné druhy paliv jsou buď energeticky neefektivní (vodík), nebo je neumíme levně a v potřebném množství vyrábět (syntetický benzin nebo metan). Za tímto jednoduchým konstatováním se ale rýsuje mnohem složitější terén: v Česku je nyní podíl elektromobilů na prodejích aut jen 2,1 procenta a nezdá se, že do deseti let překonáme hranici deseti procent. Problémem je hlavně hluboká nedůvěra tuzemské veřejnosti k voltům pod kapotou, kvůli níž poněkud vázne i budování dobíjecích stanic. Pokud se ji nepodaří překonat, třeba pomocí dotací, potom domácí tlak na vládu, aby v Bruselu vyjednala pro Česko odklad zákazu nových spalovacích aut, může být s blížícím se rokem 2035 enormní – už kvůli chybějící infrastruktuře.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 63 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].