Hvězdu nikdo nevede
Herec Jean-Paul Belmondo přizpůsobil svému šarmu každý film
![Žádný herec od dob Jamese Deana neinspiroval tak silnou vlnu identifikace. (Ve filmu Nejstarší Fercheaux, 1963)
Autor: Profimedia](https://i.respekt.cz/respekt.mgwdata.net/b8uczs/2021/09/57a-profimedia_lmqai.jpg?width=3840)
Diváci tleskají vestoje a nepřestávají. Trvá to už přes dvě minuty a uličnický pohled starého muže na pódiu, který v úvodu hleděl do publika spíš konfrontačně, se postupně zalije slzami dojetí. Bylo to naposledy, kdy se Jean-Paul Belmondo objevil v televizi, a zároveň vůbec poprvé, kdy dorazil na předávání filmových cen César. Ten večer v roce 2017 jako by došel smíření s oceněními. V mládí po nich zoufale toužil, ale nejrůznější poroty dlouho nedokázaly rozpoznat jeho talent, který neměl srovnání. Trápil se tím. Když pak ceny začaly v pozdějším věku přicházet, slavný Belmondo o ně už neměl zájem a nechodil si pro ně, což byl v osmdesátých letech i případ Césara. Opakoval, že kritériem jeho úspěchu je zájem diváků, nikoli kritiků a odborníků.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/a4ba5d84-c313-4909-9474-7dd3079899d3.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/9083a7a7-9b7c-488a-99ec-66e6aa41c20c.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Říci, že Belmondo mezi tím změnil francouzskou kinematografii a přizpůsobil si filmy sám sobě, není takové přehánění. Když diváky poprvé uhranul na plátně ve snímku U konce s dechem režiséra Jeana-Luca Godarda, jeho drzý a bezprostřední projev dokonal rozchod s hodnotami i chováním sešněrovanější předválečné generace. Směsí fyzické síly, kterou stavěl na odiv, a současně k ní přidával klučičí nedospělost, jež ho provázela do pozdního věku, vytvořil zcela nové pojetí mužského hrdiny a maskulinity…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu