0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Agenda21. 5. 20164 minuty

ANO, budou dálnice

Babiš slibuje řidičům, že bude stavět – jak si vede doteď?

Ilustrační foto

Za středočeskými Olbramovicemi stojí u cesty spojující České Budějovice s Prahou billboard, z něhož se usmívá ministr financí Andrej Babiš a kandidátka jeho hnutí ANO na hejtmanku. Pod tvářemi obou politiků je pak už jen zvolání o třech slovech: „Dálnice, dálnice, dálnice.“

Kolem se po dvouproudé silnici žene nepřetržitá řada aut, a přestože se proud místo povolené devadesátky pohybuje spíš stodesítkou, každou chvíli se někdo ze spěchajících řidičů pokouší navzdory hustému provozu riskantně předjíždět. Slovo z plakátu přitom nejspíš běží hlavou většině lidí za volantem. Tuzemské obtíže se stavbou dálnic – na jejichž potřebě tu panuje téměř celospolečenská shoda – se dobře odrážejí právě tady, na stále neexistující dálnici D3. Lákavý předvolební slib z plakátu má háček: ministerstvo dopravy, jež za výstavbu dálnic zodpovídá, vede už tři roky právě hnutí ANO Andreje Babiše.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Počty, které nesedí

Za úřadování současné vlády se řidičům otevřelo necelých šestnáct dálničních kilometrů. Jde o závěrečný úsek D7 mezi Prahou a Chomutovem. Stavba byla dokončena v prosinci roku 2013, půl roku po volbách. Stavět se začalo v roce 2010. Pokud půjde vše podle stavebních plánů, vláda slavnostně otevře ještě dva nové úseky dálnice. V lednu příštího roku čtyřkilometrovou část u Příbrami – tam začala stavba letos. A na přelomu roku zbývající šestnáctikilometrový úsek D8 z Prahy na Ústí nad Labem, což je trochu jiný případ. Tam došlo na varovné předpovědi geologů a stavbu před třemi…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc