Začíná nová éra českého filmu. Schmitke je vynikající
Debutant Altrichter vyvádí český film z provinčnosti
Hříčka. Ani pořádné drama, ani komedie. Ani nelítostný drtivý popis reality, ani slastně úniková zábava. Jen jakási alegorie. To se často říká o filmech, jež jsou jinak zdařilé, ale které nám jaksi nepřirostou k srdci, respektive nás něčím matou. Stačí pak ještě recenzentsky dodat, že se těšíme, až autor najde skutečně závažné téma a nebude nás jenom tak lechtat hrátkami s formou a podobenstvími.
Česko-německému snímku Schmitke debutujícího čtyřiatřicetiletého režiséra Štěpána Altrichtera toto obvinění hrozí. Taky už ho leckdo snáší jako argument, že bychom měli s oslavami raději počkat, ačkoli při premiéře v korejském Pusanu slavil film velký divácký úspěch, a na festivalu v německé Chotěbuzi získal dokonce cenu za nejlepší debut. Jenže: mezinárodně srozumitelný příběh postaršího německého inženýra, který se ztratí na služební cestě do Krušných hor, jednak vyvolává vzpomínky na díla jiných světových režisérů (David Lynch, Aki Kaurismäki), jednak přináší něco lokálně originálního. Takže klidně slavme.


Schmitke rehabilituje podceňovaný žánr tajnosnubné hříčky nápaditě a přesvědčivě. Svou suverenitou překvapuje o to víc, že jde o školní absolventský film. Zatímco většina studentů FAMU zakončí školu středometrážní miniaturou, Altrichterovi se podařilo dát dohromady nákladnou mezinárodní koprodukci, jež svou profesionalitou předčí většinu českých hraných filmů.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Mohlo by vás zajímat
Každé varhany mají svou osobnost
Katedrála svatého Víta se po sto letech dočkala nového hudebního nástroje. Zdejší varhany v ničem nepřipomínají hudební nástroj, jaký najdeme na kůru typického českého kostela. Ten zpravidla tvoří několik dřevěných skříní umístěných vedle sebe, nástroj „levitující“ ve svatém Vítu má ale kovové píšťaly obnažené a spojené do jedné řady, jejíž konce jsou připevněné přímo ke stěnám chrámu. Čelo varhan, které návštěvník vidí odspoda, pak svým tvarem připomíná jakousi obří Panovu flétnu ve tvaru motýla. Nástroj je po mnoha odkladech konečně hotový a právě probíhá jeho ladění.









