Anketa: České dráhy v boji proti konkurenci Radima Jančury snížily ceny důsledně jen na trati Praha–Ostrava, kde jezdí i vlaky RegioJet. Je tento postup ČD v pořádku?
 

05_barta_stransky_R43_2011_n.jpg
05_barta_stransky_R43_2011_n.jpg

 

05_barta_stransky_R43_2011.jpg
05_barta_stransky_R43_2011.jpg

Vít Bárta

bývalý ministr dopravy (VV)

Snižování cen na tratích dálkových spojů, kde zajišťuje dopravu také pan Jančura, vnímám velmi pozitivně. Je dobré, že České dráhy takto posilují konkurenceschopnost nejen cenou a kvalitou, ale i úrovní poskytovaných služeb, kterou mě pan Jančura hluboce zklamal. Pro úplnost je ale nutné dodat, že ČD snížily ceny i na dalších osmnácti regionálních tratích, kde také úspěšně probíhají jednodenní akce, kdy jsou cestující přepravováni za symbolickou cenu. Je to ukázka toho, že ČD začínají využívat marketingové prvky používané běžně v soukromém sektoru.

 

 

05_prochazka_archiv_R43_201.jpg
05_prochazka_archiv_R43_201.jpg

Ivan Procházka

dopravní firma Arriva Holding ČR

Cenová strategie je vedle zvyšování komfortu jedním z legitimních nástrojů k motivaci cestujících využít služby jednotlivých dopravců na trhu. Je třeba počítat s tím, že postupné otevírání trhu v osobní železniční dopravě s sebou přinese i takovéto soutěžní strategie, které tak a priori nemusí být nezákonné nebo neetické. Je však nutné, aby cenová politika odrážela skutečné ekonomické náklady dané služby a nedocházelo k nekalým či predátorským praktikám, případně ke křížovému financování. Zde je jednoznačně stěžejní úloha kontrolních orgánů, které musí být schopné kompetentně a v neposlední řadě rychle zajistit efektivní kontrolu.

 

 

 

05_prokop_archiv_R43_2011.jpg
05_prokop_archiv_R43_2011.jpg

Martin Prokop

analytik finančních trhů, Next Finance

Na trase Praha–Ostrava se jasně ukázalo, jak je důležité, aby na každém trhu panovala jistá konkurence. A je to právě konečný zákazník, který z toho těží – je mu totiž nabídnuta nižší cena nebo lepší služby. České dráhy nemohou konkurovat Jančurovým vlakům co do poskytovaných služeb. Pokud Jančura navíc přišel s nižšími cenami, ČD neměly na výběr. Musely jít s cenami dolů, jinak by jejich služby přestaly být konkurenceschopné. Dokud ani na ostatních trasách nebudou jezdit vlaky více společností, ČD nebudou nuceny zlepšovat své služby a už vůbec nebudou nuceny jít s cenou dolů. Je proto nezbytné, aby se české železnice otevřely více společnostem a přestala tak platit monopolní struktura, která zde platila po několik desetiletí.

 

sevcik.jpg
sevcik.jpg
Miroslav Ševčík

děkan Národohospodářské fakulty VŠE

Vstup vlaků RegioJet podnikatele Radima Jančury je vynikající věcí pro cestující na drahách. Jančura cíleně vytváří konkurenci, a to nelze než chválit, spotřebitel-cestující se tak dočká od přepravců lepších služeb a cen. Naopak to, jak se zachovaly České dráhy, tedy že snížily ceny na vybrané trati a navíc až poté, co vystartovala se svými cenami konkurence, je nehoráznost a porušení hospodářské soutěže; pokud takto postupovaly, měly jít s cenami dolů na všech tratích, jinak je to zneužití jejich dominantního postavení.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na opravy@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte