Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Zatracené období

Na výstavě Roky ve dnech ožívá doba, na kterou se mělo zapomenout

Kdyby mu na to tehdy přišli, mohl klidně dostat pár let kriminálu. A přitom to dnes působí tak půvabně: na první strany časopisu Náš rozhlas si Max Švabinský kreslil erotické malůvky, takže třeba uvědomělému pionýrovi dodělal obrovská prsa. Tehdy čerstvý laureát Československé ceny míru a autor ikonického portrétu Julia Fučíka se tak na počátku padesátých let odreagovával v atmosféře strachu z nejtvrdších monstrprocesů. Jeho koláže se nedávno našly v antikvariátu a kunsthistorička Marie Klimešová hned měla jasno: tyto neznámé kousky nesmějí na její výstavě chybět.

Klimešová o ní snila šestnáct let. „Naše výtvarné umění v letech 1945–1957 bylo takovým ztraceným obdobím, jako by ani neexistovalo. Buď se bralo jen jako povinný přídavek k dílům vzniklým už mezi válkami, nebo naopak jako přídavek k dílům vzniklým až v šedesátých letech. Vůbec se to nepovažovalo za zajímavé období,“ říká Klimešová. Teď se to radikálně změní. Výstava Roky ve dnech v Galerii hl. města Prahy totiž do poloviny září ukazuje, že vedle přiblblého socialistického realismu tu paralelně vznikala spousta pozoruhodných věcí, bez nichž by následující plodná léta v našem umění vypadala úplně jinak.

Mezičas

„Přišla jsem na to v době, když jsme tady v Městské knihovně dělali výstavu Ohniska znovuzrození,“ vypráví Klimešová. Ta se v roce 1995 průkopnicky podívala…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 54 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].