Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Nenašli jste, co hledáte?

Napište na [email protected]

Ekonomika, Politika

První u pana premiéra

Lobbisté už vstoupili do vlády hlavním vchodem: na schůzi je poslední lednovou středu zastupoval přímo ministr dopravy Jaromír Schling. Přišel totiž s návrhem, aby osmdesát kilometrů dálnice z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu k polským hranicím postavila izraelská firma Housing and Construction. Kontakt zprostředkoval někdejší místopředseda ČSSD, dnes asistent poslance Miloše Zemana Jaromír Kuča, který se už stal i Schlingovým poradcem pro tuto stavbu. Ministrův materiál je upřímný. „Firma jako první oslovila pana premiéra,“ uvádí hlavní důvod pro volbu vítěze. Vláda sice neřekla ano, ale neřekla ani ne - o věci bude znovu jednat za tři týdny. Schlingův návrh je překvapivý především v tom, jak lehce a nahodile vybírá příjemce miliardové státní zakázky. Vláda chce podle svého programu postavit v příštích deseti letech 500 kilometrů dálnic (dvojnásobek dnešního stavu), které přijdou na zhruba 350 miliard korun. Tolik peněz ale státní kasa nemá. Takže nezbývá než stavby omezit, nebo si alespoň na část z nich vypůjčit. Druhá varianta vyžaduje pečlivou rozvahu, které dálniční úseky jsou nejdůležitější. Teprve po tomto výběru je možno rozhodnout, na co půjdou peníze z rozpočtu a co zaplatí banka či soukromý investor (kterému se pak půjčka splácí například jako „šedé mýtné“ - tedy platbou podle počtu aut, která po novém úseku projedou).

Udělal jsem kontakty

Návrh ministra Schlinga ovšem rozvahu o důležitosti jednotlivých dálnic a o zdrojích jejich…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 32 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].