0:00
0:00
Společnost28. 5. 20194 minuty

Havlíček slibuje zvýhodnit elektromobily. Ale ne hujersky, říká

Víc elektroaut má kupovat stát i firmy, těm ministr slibuje daňové slevy

Nový začátek. (Elektrická Škoda Citigo)
Autor: IvoHercik.com

V novém Respektu 22/2019 najdete rozsáhlý text o prvním elektromobilní škodovce   rozvoji elektromobility. Následující článek je doplněním a pozvánkou ke koupi:

Nový ministr průmyslu Karel Havlíček zvažuje dvě formy podpory pro rychlejší rozšíření elektromobilů. Jednak rychlejší daňové odpisy, pokud si firma koupí nebo pronajme místo normálního vozu elektroauto. A jednak větší investice do elektroaut, pokud se obměňuje vozový park ve veřejných institucích.

↓ INZERCE

Nový vicepremiér v Babišově vládě ale zároveň o podpoře mluví velmi opatrně, spíše nezávazně, bez termínů a bez zájmu rozebírat detaily. A pro domácnosti žádnou podporu ani žádná daňová zvýhodnění neplánuje.

Vyplývá to z jeho odpovědí pro Respekt v reakci na poptávku Škody Auto, která minulý týden představila svoje první stoprocentně elektrické auto a o podporu kvůli rozhýbání si otevřeně řekla.

„E-mobilita bude mít důležité místo v připravované hospodářské strategii. Jestliže klíčový tuzemský producent Škoda Auto tvrdí, že je to pro něj hlavní směr rozvoje, musíme to brát velmi vážně v rámci budování tzv. chytré infrastruktury. Na druhou stranu nesmíme to podporovat hujersky a neuváženě,“ uvádí Havlíček. „Stát by měl vytvářet prostředí, hru si musí uhrát aktéři, tedy výrobci. To znamená, že cesta není dotace vozidel, ale budování infrastruktury, dobíjecích stanic a chytrých měst. Výjimku by mohly tvořit vozy pro stát nebo podnikatele, kde lze aplikovat nepřímou formu podpory,“ dodává ministr.

Nepřímá forma podpory u firem podle něho znamená, že na elektromobily by byly rychlejší odpisy u normálních aut. Firmy by tedy každoročně mohly navýšit v účetnictví svoje náklady větší měrou a tím si snížit základ pro výpočet korporátní daně. Pro veřejný sektor by mělo být „do nějaké míry povinné“, že část peněz investovaných do vozového parku půjde na elektromobilitu.

Na otázku, kdy chce uvedená opatření navrhnout, ministr nic závazného neřekl: „Vše je předčasné, dokud neuvidíme reálný odhad výroby a množství e-aut v provozu, nemůžeme nic slibovat. Toto je vážná věc, bude součástí hospodářské strategie. Diskuse nad podporou e mobility bude nesmírně náročná. Nesmí se střílet od boku, musí to být o číslech a celkovém pojetí podpory.“

Karel Havlíček Autor: Matěj Stránský

Škoda Auto chce začít s prodejem prvního plně elektrického vozu Citigo iV koncem roku. Příští rok se pak chystá představit úplně novou řadu větších elektrovozů na bázi nedávno odhaleného konceptu Vision iV. Jde o nový směr, k němuž se loni v říjnu přihlásil celý Volkswagen – s vývojem spalovacích motorů chce přestat do sedmi let a do roku 2040 chce skoncovat i s jejich výrobou.

Šéf Škody Bernhard Maier minulý týden při premiéře Citigo iV prohlásil, že i Škoda „vstupuje do nové éry“, ale že by bylo žádoucí, kdyby evropské vlády transformaci směrem k elektromobilitě podpořily. Maier v reakci na Havlíčkova slova uvedl, že by bylo dobré nedělat mezi zákazníky při podpoře rozdíly. „Za prvé potřebujeme přesvědčit zákazníky, že by měli zaplatit o něco víc. A za druhé potřebujeme přesvědčit vládu, aby naše úsilí podpořila. Určitě existuje prostor pro to udělat víc než dnes,“ uvedl Maier.

Obrat automobilek směrem k elektromotorům mimo jiné vyplývá z nové unijní regulace, podle které se mají nově prodaná auta dané značky od roku 2021 vejít do emisních limitů CO2, jinak značka bude v EU platit pokutu. Škoda, stejně jako většina výrobců, limit zatím překračuje. Elektromobily vycházejí levněji v provozu, ale jejich pořizovací cena je vyšší - a v zemích jako Česko jsou i velké slabiny s infrastrukturou a dobíjením. Investice do rozvoje dobíjecí sítě budou proto podle Havlíčka pro vládu prioritou.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].