Používáte nástroj pro blokování reklamy. Příjmy z reklamy umožňují naši existenci.
Podpořte nás a nástroj pro tento web vypněte (návod). Nebo si pořiďte předplatné a reklama se vám nebude zobrazovat. (E-shop)

Obtěžuje vás reklama?
Předplatitelům ji nezobrazujeme.

Reklama
 
Kultura Civilizace

Umělec z křemíku

Počítače skládají básně, malují obrazy a píší hudbu. Je kreativita vlastní pouze člověku?

59_A_foto thepaintingfool_com
Název díla: Problém tančícího obchodního cestujícího. Autor: počítačový program Painting Fool.

Jednoho slunného dne v roce 1971 se nad uměleckým centrem CalArts v Kalifornii vznášela helikoptéra s podivným nákladem: nesla stohy stránek s počítačem generovanou poezií, které pak shodila návštěvníkům, aby si je mohli v údivu či pobavení číst. Přestože z dnešního pohledu šlo o počítačový pravěk, byl tento happening jen dalším projevem dlouhotrvajícího zájmu o využití náhody a algoritmů v umělecké tvorbě. Údajně již Mozart experimentoval se skládáním hudby podle hodů kostkou, polonáhodná kompozice představovala oblíbenou hru smetánky 18. století. Dadaisté později náhodně losovali slova vystřižená z novin a skládali je do básní.

Počítače se začaly používat k tvorbě prakticky hned po svém vynálezu; již v roce 1953 napsal Christopher Strachey program, který pomocí předem daných šablon náhodně generoval milostné dopisy. Následovalo vytváření básní i příběhů. Slabinou raných metod byla nutnost zásahu kurátora – mezi vytvořenými skladbami nebo texty se často ukrývalo něco skutečně zajímavého, ale většinou se to ztrácelo v množství balastu, který musel odfiltrovat člověk. Tato vlastnost v podstatě přetrvala dodnes, poměr zajímavých výstupů vůči balastu se však výrazně zlepšil.

Počítačové programy dohánějí člověka v mnoha intelektuálních činnostech, oblíbenou útěchou ale bývá, že některé výsostně lidské projevy, jako je právě umění nebo humor, počítače „nikdy nezvládnou“. Výzkumníci v oboru výpočetní tvořivosti (computational creativity) nám však ukazují, že to rozhodně není…

I_obalka_R39
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům týdeníku Respekt.
Odemkněte si všech 37 článků vydání zakoupením čísla nebo předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Předplatné bude automaticky prodlužováno. Funkci můžete kdykoli zrušit.

Rychlá online platba

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na predplatne@economia.cz nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den 
od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

I_obalka_R39
Odemkněte tento článek
Získáte přístup ke všem 37 článkům z tohoto vydání.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.
Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte