0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura16. 4. 20169 minut

Do kraťasů!

Krátké filmy ukazují, kudy vede cesta k oživení české kinematografie

Horor z českých lesů (Lesapán)

Diváci, kteří se před třemi lety vypravili do kina na české vztahové drama Rozkoš, se stali neplánovanými objekty pokusu. K celovečernímu filmu byl připojen dvouminutový snímek Nová dobrotivost od animátorky Lucie Sunkové ilustrující verše francouzského básníka Aimého Césaira – a šlo o „testovací balonek“ možného návratu krátkých filmů do kin. Součástí programu byly „kraťasy“ po desetiletí. Stejně jako patřily k československé kinematografii. A některé jako Možnosti dialogu Jana Švankmajera či Ropáci Jana Svěráka jí přinesly světovou proslulost. Po revoluci nicméně s transformací Krátkého filmu vymizely jako „neužitečný“ útvar, pro nějž se nenašlo místo ve finančních plánech producentů ani u distributorů v kinech.

Když člověk sežene peníze. (Lucie Sunková) • Autor: Matěj Stránský
Když člověk sežene peníze. (Lucie Sunková)
Když člověk sežene peníze. (Lucie Sunková) • Autor: Matěj Stránský
↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Producent Martin Vandas do nich přesto brzy pošle další krátký film, olejovými barvami na sklo malovaný snímek Strom – opět od Lucie Sunkové. V aktivitách na oživení předfilmů v kinech je však spíš osamocený. A nejde jen o podmínky pro šíření. Na rozdíl od filmů animovaných dnes v Česku hrané krátké filmy téměř nevznikají. Ke škodě diváků i kinematografie, jak ukazuje úspěch snímku Furiant Ondřeje Hudečka na festivalu Sundance.

Jiný zážitek

Animovaným filmům se v Česku daří zejména díky tradici, kterou představovalo jako značka studio Bratři v triku. Vzniká jich ročně řada, více než časově náročných celovečerních děl, a…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc