Nadcházející plesová sezona může přinést spoustu překvapení. Zvláště těm, kdo zabloudí na maturitní ples. Při pohledu na parket nemůže nikomu uniknout, že zatímco studentky víceletých gymnázií nemají o tanečníky nouzi, dívky ze čtyřletých gymnázií jsou na tom o poznání hůř. Černé obleky kluků v jejich třídách skoro nenajdeme.
Letmý dojem z tanečního sálu – tedy že pubertální hoši a český vzdělávací systém si zoufale nerozumějí – dokonale vystihuje současnou realitu. Poslední mezinárodní výzkum PISA zveřejněný na konci roku 2010, který zjišťuje úroveň čtenářských, matematických a přírodovědných kompetencí, totiž ukazuje, že místní patnáctileté děti se od roku 2000 neustále zhoršují. A za jejich propad mohou hlavně chlapci. Jak je to možné?
Neumíme je učit
V posledním testu čtenářské gramotnosti dosáhli čeští žáci jen podprůměrných výsledků, mezi 34 zeměmi OECD skončili osmí od konce (horší než my je Slovensko, Izrael, Lucembursko, Rakousko, Turecko, Chile a Mexiko). Co je ale důležitější: patříme mezi čtyři státy, které se od roku 2000 hodně zhoršily (jde ještě o Austrálii, Švédsko a Irsko). „Na celkovém zhoršení se podílejí zejména chlapci,“ říká Jana Palečková, která má mezinárodní výzkumy v Ústavu pro informace ve vzdělávání na starosti. Česká děvčata jsou na tom v posledním desetiletí stále zhruba stejně,…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 49 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].