Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura, Kulturní servis

Nesnesitelná lehkost vzpomínek

Televizní tip pro tento týden.

Fotografie: Wong Kar-wai. - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt
Fotografie: Wong Kar-wai. - Autor: Profimedia.cz, http://www.profimedia.cz • Autor: Respekt

Filmy Wong Kar-waie považují někteří za nesnesitelnou estétskou manýru. Mnozí ale v jeho fragmentárních příběhových mozaikách, vykreslujících prázdné životy velkoměstských samotářů, nacházejí zrcadlo svých vlastních pocitů. Miláček filmových festivalů představí na ČT 2 v rámci miniprofilu tři své novější počiny. Filmy, které poběží v televizi tento týden, se vyznačují názvy, které by na první pohled slušely spíše nějaké jihoamerické telenovele. Je v nich ale spíše sžíravá ironie. Film Šťastni spolu (1997), který získal cenu za režii na festivalu v Cannes v roce 1997, vypráví syrovým způsobem o rozpadu homosexuálního vztahu. A romance Stvořeni pro lásku (2000) popisuje nenaplněnou lásku dvou podváděných partnerů. Předkrm k vynikajícím snímkům vám může poskytnout úterní dokument Buenos Aires Zero Degree (1999) o natáčení prvního z výše jmenovaných filmů. Štáb se po roce vydal na místo natáčení, aby s tvůrci zrekonstruoval netradiční způsob natáčení.

Pedant bez scénáře

Hongkongský režisérský premiant je totiž proslulý svým smyslem pro improvizaci–často točí bez jakéhokoli scénáře. Na druhou stranu je známý perfekcionalistickou postprodukcí a je schopný film roky přestřihávat, dokud si není jistý výsledkem. O problémech s ním by mohli vyprávět například organizátoři canneské přehlídky, když některé scény pro film 2046 (2004) natáčel ještě týden před uvedením na festivalu a s ještě teplou kopií dorazil do Cannes pozdě, takže se musela premiéra odsunout.

Tvůrce, který oslaví příští rok padesátku, bývá řazen do takzvané druhé generace hongkongské nové vlny. Tamní kinematografie byla v 80. letech v asijském prostoru hned po Bollywoodu nejplodnější – chrlila ročně do světa desítky většinou akčních a kung-fu snímků. Wong Kar-wai se učil u excentrického filmaře Patricka Tama a ten mu nabídl, aby si v rámci jeho studia natočil film. Kriminální melodrama As Tears Go By (1988) s místní hvězdou Andym Lauem se stalo nečekaným komerčním hitem a pomohlo režisérovi sehnat peníze na velkoryse financovanou noirovou detektivku Days Of Being Wild (1991).

Film, který z odstupu někteří filmoví znalci považují za jeden z nejdůležitějších asijských filmů dekády, se stal komerčním propadákem. Není divu. Wong Kar-wai obsadil největší filmové hvězdy proti jejich obvyklým typům a naservíroval divákům místo jednoznačného thrilleru snivou melancholickou meditaci o nenaplněné touze a nemožnosti úniku před sebou samým. Diváky zvyklé na frenetické tempo zmátl zpomalenými sekvencemi v pastelových barvách, které většinou doprovázely vnitřní monology popisující utkvělé a nepotlačitelné vzpomínky hrdinů a které se posléze staly režisérovým trademarkem. Wong Kar-wai je archeologem paměti, jeho hrdinové často žijí v minulosti, která je paralyzuje, a bolestně si uvědomují, že čím více se snaží na něco nebo na někoho zapomenout, tím více se vzpomínka usídlí v paměti.

Někdo je ostrov

Režisér si poté odskočil na pole ambiciózního historického dobrodružství Ashes Of Time (1994), aby v natáčecích přestávkách s omezeným štábem dal vzniknout svému nejpopulárnějšímu filmu. Totálně improvizovaný Chungking Express (1994) vás nakazí energií, se kterou vypráví o míjení a setkávání dvacátníků, o hledání intimity v přelidněné megalopoli. Jedno je jisté, po zhlédnutí filmu se zamilujete do Faye Wongové, která hraje prodavačku z bufetu tajně navštěvující byt sympatického policisty, a provařený hit California Dreaming od Mamas and Papas už nikdy nebude trapnou vykopávkou ze škatulky „oldies but goldies“.

Po volném pokračování Chungking Expressu s názvem Fallen Angels (1995) se Wong Kar-wai vydal za oceán a v Argentině natočil film Šťastni spolu, kterým se díky úspěchu na nejsledovanějším filmovém festivalu etabloval i na mezinárodní scéně. Trpký příběh vykořeněných mladíků, kteří nemohou najít cestu k sobě ani od sebe, má v sobě něco z poetiky beatniků. Jeho hrdinové jsou pořád na cestě, ale štěstí ani klidu nedojdou. Říká se, že nikdo není ostrov, ale to jako by v díle Wonga Kar-waie neplatilo.

Svého dvorního herce a asijskou superstar Tonyho Leunga dostal režisér podle legendy na jihoamerické natáčení lstí, údajně mu zamlčel homosexuální zápletku. Při castingu filmu Stvořeni pro lásku se k podobným trikům uchylovat nemusel – přestože má snímek silný erotický náboj, nepadne v něm ani polibek. Leung a další čínská herecká hvězda Maggie Cheungová v něm hrají pana Čoua a paní Čchanovou–sousedy v hongkongském činžáku, mezi nimiž vzniká nenápadné, ale o to silnější pouto spříznění, když zjišťují, že jejich životní partneři je spolu podvádějí.

Wong Kar-wai dokázal využít umu kameramana Christophera Doylea a působivých smyčců Shigerua Umebayashiho a vytvořil snový, melancholický svět zašlých, deštěm zmáčených zákoutí, staromódních barů a klaustrofobních bytů ve starých činžácích, v němž hraje význam každé gesto, zhoupnutí ladných křivek pod elegantními šaty nebo vyfouknutí kouře z cigarety. Děj filmu se odehrává v 60. letech, přibližně v době, kdy se režisér přestěhoval do Hongkongu, a film tak je nostalgickou evokací krajiny dětství. Jeden z nejkrásnějších romantických příběhů posledních deseti let charakterizuje slogan vložený do filmu v zatmívačkovém předělu těsně před koncem: „Ta doba je pryč. Nic, co k ní patřilo, už neexistuje.“

Šťastni spolu, ČT 2, 7. 6., 22.00; Buenos Aires Zero Degree, ČT 2, 12. 6., 23.10; Stvořeni pro lásku, ČT 2, 14. 6., 22.10; 2046, ČT 2, 21. 6., 21.45.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

Text vyšel v Respektu 24/2007 pod titulkem Nesnesitelná lehkost vzpomínek