Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Spolupracujeme

Jak letět za korunu do Stockholmu

Mladý podnikatel z Brna našel díru na trhu vyhledávačů letenek

Do Švédska za korunu? Vím jak. • Autor: Milan Jaroš
Do Švédska za korunu? Vím jak. • Autor: Milan Jaroš

Oliver Dlouhý cestuje s nízkonákladovými společnostmi už pět let. „Jednou jsem za dvě koruny sehnal zpáteční letenku do Stockholmu. Za korunu tam, za korunu zpátky,“ vzpomíná čtyřiadvacetiletý podnikatel.

Lowcostové aerolinky i akční nabídky klasických společností umožňují cestovat za dříve nepředstavitelné částky. Jenže nalezení výhodných nabídek na stránkách dopravců je často komplikované. „Minulé léto jsem vyhledával letenky do Portugalska a trvalo mi to asi osm hodin. Napadlo mě, že by se ten proces dal zautomatizovat,“ vysvětluje Oliver Dlouhý, jak vznikl nápad na vytvoření nového vyhledávače letenek Skypicker.

Jednoduchost především

Server se zaměřuje hlavně na baťůžkáře, kterým nevadí nepohodlí při cestování a dlouhé čekání na přestupy. Jeho největším přínosem je jednoduché uživatelské prostředí. Při prvním spuštění se uživateli zobrazí všechny nejlevnější lety pro další měsíc. Pokud má přesnější požadavky, kliká na mapu Evropy a zadává konkrétní časové údaje. Od začátku listopadu je možné letenky i objednávat. Skypicker za to cestujícím strhne deset procent z ceny letenky. „Na stránkách dopravce byste při zpátečním letu s přestupem musel všechny údaje zadávat čtyřikrát. U nás je to potřeba udělat jen jednou,“ popisuje výhody Skypickeru Dlouhý.

Vyhledávač má své mouchy. Uvedené ceny občas nejsou konečné, databáze obsahuje jen lety po Evropě a nízkonákladové společnosti. Pod logem Skypickeru s bílým ptáčkem je stále nápis BETA. „Pokud bychom se na dva roky zavřeli do kanclu a pak něco vypustili, mohli bychom zjistit, že je to celé úplně špatně. Děláme to tedy po částech a postupně se učíme chybami,“ říká čtyřiadvacetiletý podnikatel.

Obchodní duch se u Olivera Dlouhého projevil už v mládí, od šestnácti na živnostenský list své matky programoval jukeboxy v hospodách. Vystudoval gymnázium a v současnosti je na své čtvrté vysoké škole. „Tuhle už bych měl dokončit,“ směje se. Po maturitě se živil webovým streamováním videa. Nápad na vyhledávač představil jeho kolega z firmy Jiřímu Hlavenkovi, zakladateli společnosti Computer Press. Trvalo dlouho, než Dlouhý Hlavenku přesvědčil, aby do projektu investoval.

„Mailů proběhly stovky, mám rád tvrdá data. Musel jsem sestavovat business plány, kolik projekt bude stát, jaký bude mít potenciál. Ve chvíli, kdy jsem to dělal, mi to přišlo jako strašnej opruz, ale zpětně jsem za to hodně rád. Dost jsem se tím naučil. Pokud se chcete do něčeho pustit, nikdy nemáte přesné informace. Potřebujete ale aspoň rámcově vědět, co děláte,“ líčí počáteční těžkosti Dlouhý. Investor nakonec za pětačtyřicetiprocentní podíl ve firmě zaplatil téměř čtyři sta tisíc korun.

Pro projekt bylo klíčové najmout kvalitního programátora. Dlouhý sice má technické znalosti, na složitý algoritmus Skypickeru by ale nestačil. Podal si proto inzerát. Během dvou měsíců se sešel s deseti zájemci, s žádným z nich si ale lidsky nesedl. Napsal proto jedenáctému Josefu Képesimu. Původně se mu ani neozval, protože chtěl Skypicker napsat v jiné technologii. „Chtěl jsem, aby pochopil, čeho chci dosáhnout, aby se nadchnul. Z toho projektu na začátku nemáte žádné velké příjmy. Během hodiny na první schůzce bylo jasné, že do toho půjdeme.“ Na Skypickeru pracují ještě čtyři další lidé, z toho dva jako externisti. Tým pracuje z domova, v kanceláři se schází jednou týdně, aby se probrala další práce. „Oficiálně se tomu říká agilní vývoj,“ směje se Dlouhý.

Skypicker je prvním vyhledávačem, který je určený vyloženě pro baťůžkáře. „Máme nadhodnotu v tom, že tím žijeme. Víme, které aerolinky nabízejí akční nabídky, víme, jak baťůžkáři cestují. Když se vysoce postavený manažer ze Skyscanneru rozhodne, že to bude dělat, tak bude muset sehnat někoho, jako jsem já. Někoho, kdo tomu rozumí a chápe cílovou skupinu. Vycházím ze svých vlastních zkušeností, které takoví lidé asi nemají.“

Jak se dostat do médií

Mladý podnikatel spustil Skypicker v květnu, od té doby o něm ze zahraničních médií psal Le Figaro, Le Monde a cestovatelský blog amerického deníku New York Times. Díky tomu jsou dvě třetiny uživatelů z Francie. „PR je naše relativně silná stránka. Posíláme tiskové zprávy, překládáme je do různých jazyků. Je to jednoduché, když máte zajímavý produkt. Skypicker cílí na perspektivní skupinu – mladé lidi, studenty. Cestování je samo o sobě zajímavý obor. Když vydáme pár tiskovek a rozešleme je mezi pár redaktorů, je velká šance, že je někdo otiskne.“

Do budoucna Dlouhý plánuje ještě druhý vyhledávač. Měl by běžet v rozhraní Skypickeru, bude ale zahrnovat velké aerolinky. „Chceme se zaměřit na rodiny s dětmi. Když má táta pět dní dovolenou, děti prázdniny, je těžké na Skypickeru najít přesný termín, který by jim vyhovoval. Nehledě na nepohodlí čekání na letišti při přestupech a podobně,“ popisuje podnikatel své plány. O Skypicker má zájem několik dalších investorů. „Mohlo by se jednat řádově o stovky tisíc eur,“ usmívá se Dlouhý.

Autor je stážista.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].