pondělí 18. 12. 2017

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

V Číně má vyrůst několik stovek obchodů, kde se stoprocentně naplní pojem samoosbluha. Nebudou v nich totiž potřeba prodavači ani pokladny – místo lidského personálu budou zákazníky obsluhovat moderní technologie. Automaticky poznají, kdo si vzal z regálu jaké zboží, a rovnou si ze zákazníkova účtu strhnou peníze. To by znamenalo i konec front.

S plánem přichází druhý největší čínský e-shop JD.com. Firma už koncept vyzkoušela se svými zaměstnanci a její viceprezident Song Ma hovoří o „kompletní proměně toho, co znamená jít na nákup“ a o „masivním skoku vpřed oproti všemu, co dnes známe“. (viz článek v britském deníku The Telegraph).

Reklama
Reklama

Může jít samozřejmě jen o sliby chyby. S podobnými záměry už před více než rokem přišel americký Amazon - a zdá se, že jeho koncept ryzí samoobsluhy jménem „Amazon Go“ narazil na realizační potíže, které zatím neumožňují pokročit dál než do testovací fáze. Číňané nicméně podle prvních článků mohou mít navrch. Firma JD.com se už dohodla s developerem Overseas Land & Investment, že plán se skutečně zhmotní. Kromě vlastních provozoven má být projekt k mání jako licence pro další obchody, budou-li mít zájem.

Eliminace pokladních má být postavena na tom, že zákazníky budou v obchodě skenovat kamery a budou rozeznávat jejich obličeje na podobném principu jako nový iPhone. Kdo se takto v zájmu pohodlí a rychlého odbavení do systému přihlásí, dá tím zároveň svolení, aby se jeho obličej v databázích spojil s číslem účtu a obchod si pak mohl strhávat platbu automaticky.

Oproti tomu skenování regálů, aby bylo zjevné, co si kdo odnesl a co je třeba doplnit, vypadá technicky jako hračka. Čínský obchod budoucnosti bude zároveň schopen díky všudypřítomným čidlům sledovat pohyb zákazníků po prodejně, monitorovat jejich preference, vyobrazovat „heat-mapy“ jejich pohybu a podle toho optimalizovat provoz. Není jasné, zdali půjde automatizovat i samo doplňování regálů, ale vzhledem k přibývajícímu množství zpráv o postupné robotizaci skladů ve všech koutech světa je pravděpodobné, že i s tím si Číňané snadno poradí.

Jejich koncept hodně připomíná to, o čem loni mluvil zmíněný Amazon. Ten si už třeba v Británii zaregistroval slogan “No Queue. No Checkout. (No, Seriously.)„ - a třeba v americkém Seattlu se už takový "grab and go“ obchod testuje, ale přechod do normálního provozu má ovšem podle dřívějších zpráv skluz kvůli technickým potížím. Celá věc má navíc ještě jeden háček – jak připomíná britský Telegraph, automatizace obchodů může v americkém maloobchodě vymazat až tři čtvrtiny pracovních míst.

 

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Mít úspěšný globální podnik a platit daně ve Švédsku není optimální kombinace. Ingvar Kamprad, zakladatel Ikey, to pochopil už před čtyřiceti lety – v roce 1973 se přestěhoval do Švýcarska a vybudoval globální firmu, ze které je dnes největší prodejce nábytku na světě.

Nyní se ovšem potvrzují dřívější zvěsti o tom, že Kamprad si ve svém budování vypomohl i tím, že neplatil zbytečně moc na daních. Šetřivý Švéd, pověstný neokázalým životním stylem, totiž podle všeho šetřil i směrem k finančním úřadům. A možná až moc – Evropská komise v pondělí oznámila, že Ikeu podezírá z tvorby účelových nadnárodních schémat, přes které firma zkrátila daňovou povinnost skoro o miliardu eur.

Reklama
Reklama

Podle listu The Financial Times, který se zprávou přišel už v neděli, jde o transakce sahající až do roku 2006. Ikea při nich podle Bruselu využila příznivého daňového režimu v Nizozemsku a přelévala peníze přes tamní pobočku takovým způsobem, že je problém v těchto machinacích najít nějaký reálný ekonomický smysl – kromě krácení daní.

kamprad

„Všechny společnosti, velké či malé, nadnárodní či jiné, by se měly spravedlivě podílet na placení daní. Členské státy nemohou dávat vybraným firmám možnost daňové úspory tím, že jim umožní přesunout zisky jinam,“ prohlásila evropská komisařka pro volnou soutěž Margrethe Vestager na adresu nizozemských úřadů, jejichž postup bude její útvar nyní „bedlivě prošetřovat“. Na to se ovšem odvolává i Ikea, která podle pondělního prohlášení považuje všechny dřívější transakce za právně čisté a celý případ v této fázi bere jen jako kauzu mezi Evropskou komisí a Nizozemskem.

Financial Times připomínají, že úsilí ze strany Evropské komise směrem k účetním kreativcům v nadnárodních firmách trvá už čtyři roky. Za tu dobu Brusel prověřil víc než tisíc případů. U čtyř zemí dospěl k názoru, že postupovaly příliš benevolentně, když nabízely bohatým a přelétavým podnikům zvláštní zacházení ve snaze získat na daních aspoň něco. Útvar pod vedení dánské komisařky takto zakročil například proti Applu v Irsku, Starbucksu v Nizozemsku, Fiatu a Amazonu v Lucembursku nebo dalším podniků v Belgii.

O tom, že Ikea - jež si zakládá i na ekologickém přístupu - na daních šidí, už psal dříve Guardian nebo Economist.

Reklama
Reklama