Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Agenda

Polsko: Za promile alkoholu v krvi přijde řidič na místě o auto

Stát bude zabavené vozy prodávat - nebo je přistižený musí vykoupit zpět

Nehoda v jižním Polsku, 2017; ilustrační foto • Autor: Profimedia
Nehoda v jižním Polsku, 2017; ilustrační foto • Autor: Profimedia

Polský parlament přijal zákon, který zpřísňuje tresty za řízení v opilosti. A to způsobem v našich končinách Evropy nevídaným a pozoruhodným. Kromě vysokých pokut a trestu vězení je v něm také uvedeno, že koho policie přistihne za volantem s víc než promile alkoholu v krvi, přijde na místě o vůz. To samé se stane, pokud řidič způsobí nehodu s půl promile alkoholu v krvi - což je hodnota, kterou polský dopravní zákon označuje za “nestřízlivý stav”. A totéž platí v případě, že bude řidič pod vlivem drog.

Polský stát bude zabavené vozy prodávat. Někdy je takové auto neprodejné - je ve špatném technickém stavu, při nehodě bylo zničené nebo se o něj opilý řidič s někým legálně dělí. V tom případě se vypočte aktuální tržní cena vozu a příslušnou částku dostane řidič k zaplacení. Výtěžek půjde na dva státní fondy - pečující o oběti dopravní nehod a (s trochu škodolibosti) o propuštěné vězně.

S návrhem přišlo ministerstvo spravedlnosti a je to už trochu zoufalý pokus, jak zabránit řidičům pít před jízdou. Poslanci už zpřísnili tresty za nestřízlivé řízení v dopravním zákoně v roce 2015 i v roce 2018. Počet opilých řidičů na silnicích přesto dál rostl. Jak lakonicky říká polský nejvyšší kontrolní úřad, “přísné tresty nefungují”. Než stát přijde na to, co funguje, tresty ještě zpřísní.

Polské silnice jsou nebezpečné a nebezpečné jsou i nehody, které se na nich dějí. Ve statistice počtu mrtvých na sto nehod se Polsko v Unii umísťuje na nejhorších příčkách. Důvodů je několik – kromě kvality okresních silnic či technického stavu aut je to často právě alkohol za volantem, který hraje roli v každé desáté polské dopravní nehodě. V Německu je to osm procent nehod a v Česku pět procent.

Nová přísná pravidla začnou platit za rok a týkají se i motocyklů. Přiopilí chodci a cyklisté mohou být v (relativním) klidu - na boty ani bicykly se konfiskace nevztahují.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].