Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Z nového čísla

Kudy půjde Praha

I nová primátorka bude řešit dědictví po éře Pavla Béma

Školky budou, kanály budou, metro bude... • Autor: Karel Cudlín
Školky budou, kanály budou, metro bude... • Autor: Karel Cudlín

Budoucí pražská primátorka Adriana Krnáčová má obrovskou šanci začít měnit k lepšímu město, v jehož čele bude stát. Její dva předchůdci jí vstřícností směrem k obyvatelům české metropole umetli celkem pohodlnou cestičku. Přesto její mise startuje za okolností, o které není důvod stát.

Praha v posledních letech investovala desítky miliard do projektů, jejichž smysl není úplně zřejmý. Bohatá metropole je zásluhou stavby tunelu Blanka a prodloužením trasy A metra zadlužená, na další investice jsou k dispozici jen minimální peníze. Cesta, jíž se bude muset primátorka vydat, se tedy dá shrnout do jedné věty – magistrát musí vydávat více peněz na přemýšlení o smysluplných a levných projektech, které Pražané potřebují, než investovat další miliardy do betonu.

Na to, jaký k tomu bude mít Krnáčová na magistrátu tým, si budeme muset ještě pár týdnů počkat, koaliční jednání jsou v plném proudu a politici zatím řeší situaci hlavního vyjednavače sociálních demokratů Karla Březiny, který byl minulý týden odsouzen za podvod. Jedno je ale jisté: koalice se při svém vzniku dohodla, že její prioritou bude výstavba trasy D pražského metra, jež vyjde na čtyřicet miliard korun. Novému metru zcela jistě spousta Pražanů zatleská, nicméně stavba přináší jednu tíživou otázku: zbudou za těchto okolností vůbec nějaké peníze na výše zmíněné přemýšlení?

Magistrát musí vydávat více peněz na přemýšlení o smysluplných a levných projektech, které Pražané potřebují, než investovat další miliardy do betonu.

Koalice se už shodla na několika projektech, které by měly být pilířem jejího vládnutí. Zmíněná stavba dalšího tunelu pod Prahou, zlevnění roční jízdenky na MHD o tisíc korun, nulová tolerance k provozování hazardu a investice do mateřských a základních škol či zahájení rekonstrukce kanalizace. Nová trasa metra je bezkonkurenčně nejdražším projektem – jak říká Adriana Krnáčová, jde o plán, který se dotkne každodenního života skoro dvou set tisíc Pražanů, kteří z několika satelitních sídlišť na jihu Prahy nemají šanci cestovat jinak než kouřícími autobusy MHD.

Na druhou stranu dobře víme, jaká rizika může přinést stavba tunelu Praze a jejím šéfům z magistrátu. Lze to poměrně dobře popsat na dvou slavných akcích z doby nedávno minulé. Ty budou totiž velmi komplikovat život nových pražských radních po celou dobu jejich čtyřletého vládnutí.

O rozvoji Prahy a novém metru čtěte v Respektu 45/2014, který vychází v pondělí 3. listopadu (digitálně je nové číslo dostupné již v neděli po poledni pro čtečky Amazon Kindle nebo iPad/iPhone a v audioverzi).

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].