0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Od věci28. 7. 20184 minuty

Jízda mezi cukrovary

Během řepných kampaní měla tahle železnička i svůj jízdní řád.

Polabí v minulosti oplývalo nejen komíny pivovarů, jak je připomíná například Bohumil Hrabal v Postřižinách, ale také komíny cukrovarů. A s komíny jsou spjaty i úzkokolejné dráhy, po kterých parní lokomotivky s vagony svážely cukrovou řepu. Technický a řemeslný um předků se snaží připomínat František Souček (69), který v areálu rodinného statku ve středočeské Činěvsi buduje muzeum zemědělských strojů včetně řepařské železnice zvané Dymokurka.

Proč Dymokurka vůbec vznikla?

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Souviselo to s rozmachem pěstování cukrové řepy ve zdejším úrodném kraji, hlavně v 19. a první polovině 20. století. V okolí Dymokur, Činěvsi, Křince, Městce Králové a dalších zdejších měst a obcí byly kvůli tomu částečně vysoušeny dokonce vodní plochy z rozsáhlého komplexu rybníků, budovaných už Jakubem Krčínem. To, jak důležité cukrovarnictví bylo, dokazuje také počet cukrovarů – v okolí jich fungovalo 15. Včetně toho dymokurského, který vznikl jako rolnický akciový podnik v roce 1871.

Když jej pak Czerninové, majitelé místního panství, převzali, řešili, jak svoz z různě vzdálených řepných polí do cukrovaru co nejvíce zefektivnit. A protože to bylo ve století páry, volba padla právě na železnici – úzkokolejku. Nutno podotknout, že rozhodnutí sice padlo, ale ještě pár let trvalo, než pro provozování úzkorozchodné, 600 milimetrů široké železnice získali povolení.

Kdy to tedy přesně bylo?

V roce 1902 se rozjely první…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc