Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Ekonomika, Politika

Kdo z nás podváděl víc

Pokus o smírné řešení největšího obchodního sporu mezi Spojenými státy a Evropskou unií v historii skončil minulý týden fiaskem. Na půdě Světové obchodní organizace (WTO) tak stále leží dvě vzájemné žaloby: na Ameriku za to, že skrytě a v rozporu s pravidly WTO dotovala vývoj letadel Boeingu, a na Evropskou unii za to, že neméně protiprávně podporovala Airbus. Nový evropský komisař pro obchod Peter Mandelson byl ochoten ke kompromisu ve stylu „zapomeňme na staré spory a pojďme dál“, ale jeho americký protějšek Robert Zoellick ještě přitvrdil. Obvinil evropské státy, že chtějí dát Airbusu další výhodnou půjčku, a pohrozil, že jednání o smíru ukončí a požene spor před rozhodčí tribunál WTO. To by znamenalo novou obchodní válku mezi Evropou a Amerikou a ve výsledku by to poškodilo obě firmy.

Vzpírá se to logice

Prodej velkých dopravních letadel se v současné době vzpamatovává z poklesu, který vznikl v roce 2001 kvůli útoku teroristů na Spojené státy. Na trhu soupeří pouze dvě firmy – Boeing a Airbus (ten je součástí panevropské firmy EADS). Získá-li jeden objednávku, druhý nutně tratí. Až dosud v soupeření vedl Boeing, ale letos se poměr změnil. Podle amerického časopisu Newsweek Airbus do konce letoška prodá 315 letadel, zatímco Boeing 285. Vedení Airbusu by mělo vydržet ještě další čtyři roky – pak se má na trhu objevit protitah Boeingu, jeho nový stroj 7E7, přezdívaný Dreamliner. Evropané pak pro změnu chystají svůj A350,…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 43 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].