Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Scéna

Apendix (1. - 7. října 2001)

Jezuité a mandaríni

Ve hře Marné tázání nebes režiséra Jana Antonína Pitínského, jejíž premiéru uvedlo v pátek 28. září Divadlo Archa, se setkávají kultury tisíce kilometrů vzdálené: tradiční pekingská opera a české baroko. Prapůvod tohoto multikulturního projektu ale nehledejme v novém kosmopolitním století, nýbrž o tři sta let dříve. Čeští jezuité totiž právě v sedmnáctém a osmnáctém století vyráželi s požehnáním papeže na dlouhou cestu východním směrem a několik desetiletí se pak v Číně pokoušeli propagovat křesťanství a porozumět tamějšímu konfucianismu. Jezuitský výlet skončil nezdarem, protože římskému papeži se po čase znelíbilo, že jeho věrozvěsti se na Dálném východě přiučili tradičním obřadům a oblékali se jako mandaríni, a celou misi tedy rázně ukončil. Dochovaly se z ní ale dopisy moravského jezuity Karla Slavíčka a právě ty daly základ scénáři Pitínského představení. Moderní elektronická hudba se v něm střídá s čínskými áriemi a barokními skladbami a v hlavní roli zpívá čínská zpěvačka Feng-Jün Song, která pekingskou operu studovala od osmi let a v roce 1985 se usadila v Čechách.

Filmem proti korupci

„Jestliže chceme odkrývat tabu dnešních dní, mezi která nesporně patří korupce ve velkých společnostech nebo vládách, je film tím nejlepším prostředkem,“ vysvětluje ředitel nevládní organizace Transparency International, Peter Eigen, jak vznikl nápad uspořádat v Praze Filmový festival proti korupci. Jeho organizace, sídlící v…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 36 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].