Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Domov

O celou půlhodinu rychleji

Milovníci rychlé jízdy na čtyřech kolech mohou v nejbližších dnech očekávat od české vlády dobrou zprávu. Na některém ze svých únorových zasedání se ministři chystají zaplnit poslední bílé místo na mapě tuzemské dálniční sítě - spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Tento tah přijde státní kasu podle dnešních odhadů na více než osmnáct miliard korun a jeho dokončení se očekává v roce 2005. Celá dálniční síť má být hotova o dva roky později, náklady jsou vyčísleny zhruba na 120 miliard korun.

Až bude jižní autostráda hotova, urychlí se dnešní přibližně dvouhodinová cesta z Prahy do Budějovic zhruba o třicet minut. Větší pohodlí a rychlost ovšem podle expertních odhadů vydrží pouze jednu desetiletku. Pak rostoucí počet aut české dálnice opět zahltí a znovu bude třeba uvažovat, co dál.

Džunglí a pralesem

Poté, co stavbaři získali ministerskou výjimku k přetnutí Českého středohoří, jim v cestě zůstala poslední překážka: jedenáct vesnic na jih od Prahy sloučených do protidálničního spolku Klid. Tyto obce naprosto odmítají, aby jejich krajinou, vyhlášeným rájem pražských chatařů známým jako Dolní Posázaví, vedla jedna z našich nejrušnějších dopravních tepen budoucnosti. (Podle prognózy by zde za osm let měl být stejný provoz, jako je dnes na dálnici D1 dvacet kilometrů za Prahou.)

„Je třeba zajistit dálniční spojení severu s jihem,“ vysvětluje šéf odboru územních vazeb na ministerstvu životního prostředí (MŽP) Stanislav Sládek, proč…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 21 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].