0:00
0:00
Astrounat Brázda
Odvaha nejen číst

Kultura2. 1. 19914 minuty

OSA Kostra

Často je postup jednoduchý: spisovatel přijde do nakladatelství s rukopisem a se zájmem ho vydat. Pokud nakladatelství knihu vydat chce, dohodne se spisovatelem výši autorské odměny.

Petr Duval

„Při každém užití díla náleží autorovi autorská odměna. Výše této odměny se řídí podle hodnoty díla a jeho významu pro společnost.“ (par.13 autorského zákona)

Často je postup jednoduchý: spisovatel přijde do nakladatelství s rukopisem a se zájmem ho vydat. Pokud nakladatelství knihu vydat chce, dohodne se spisovatelem výši autorské odměny. Potíže však nastávají v případech, kdy autor není schopen užití svých děl uhlídat. V současném „věku informatiky a masmédií“ se tak děje stále častěji, a vůbec nejvýrazněji v hudbě. Ta zní skoro všude a autor by se musel dohadovat s kdejakým majitelem musicboxu, uslyší-li tam svou písničku. Proto se autoři hudebních děl nechávají zastupovat organizacemi (u nás Ochranný svaz autorský-OSA), které provozování jejich děl evidují a vybírají poplatky za užití děl.

↓ INZERCE
Inzerce Budvar
Inzerce Budvar

Hlas populární hudby

V minulosti OSA vybrala určitou sumu peněz a tu přerozdělila podle své představy o „hodnotě děl a jejich významu pro společnost“. Hodně peněz se tak přelévalo z popu do vážné hudby, a to zejména do té funkcionářské. Zastupovaní ztratili kontrolu a OSA se dostala do absurdních konců, v nichž bylo možné dědicům Jaroslava Ježka řádově 100.000 ubrat, aby se mohla přidat stejná suma členu ÚV skladatelské organizace. Provalila se aféra (Mladý svět 40/1989) zvaná OSA NOSTRA.

Jak věc napravit? Ať každý autor dostane přesně tolik, kolik OSA od uživatelů jeho díla vybere! Bez jakéhokoliv přerozdělování. To ostatně nemá v jiných…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc