pátek 11. 5. 2018

Denní menu

Komentovaný výběr toho nejzajímavějšího ze světových médií od pondělí do soboty.

Největším hitem každoroční konference firmy Google, která se na ní chlubí svými novinkami, byl telefonní hovor, který provedl program Google Assistant. Zamluvil termín v kadeřnictví; sice prve chtěl odpoledne, ale nakonec se spokojil s desátou dopolední. Žena na druhém konci drátu, podle všeho ve skutečném kadeřnictví, nemohla mít tušení, že s ní mluví počítač. Nemohl by ho mít nikdo, kdo by rozhovor nic netuše poslouchal.

Je to ohromný programátorský a vývojářský úspěch, i když jde zatím o nehotový program. Způsobů, jimiž by zdokonalující se technologie mohla usnadňovat lidem život, a to nikoli těm pohodlným, nýbrž znevýhodněným, je nespočet. Google sám ovšem nadšení mírní. Duplex, jak se tato konkrétní část jejich asistenta jmenuje, si s vámi nepopovídá o všem, jeho rozsah je velmi omezený - umí zamluvit stůl v restauraci, dohodnout termín u holiče a poptat se podniků, jak mají otevřeno o svátcích. Možná, že skutečně existují limity umělé inteligence, které Duplexu nedovolí člověka nahradit. Ale i v nich se každopádně dočkáme horečného vývoje. Ani Fordův model T neměl parkovacího asistenta.

Ale pak je tu i nespočet etických dilemat a otázek, které s sebou přináší program schopný věrohodně nahradit lidský hovor. Ty shrnuje server The Verge. Má například počítač upozornit člověka, že mluví s počítačem? Je to jedna z možností, jak snížit možnost zneužití. Umělý inteligentní hlas by například mohl znít jinak - nejlépe vždy stejně, aby se záhy stalo všeobecně sdílenou vědomostí “Aha, tohle je robot”. Právě v tomhle ohledu je ovšem Duplex skutečnou Pandořinou skříňkou. Kdo bude chtít technologii zneužívat, cestu k realistickému hlasu si najde, i když to třeba nebude sám Google a další velkofirmy.

https://www.youtube.com/watch?v=_ldoV5FQn0k

Další problémy jsou subtilnější. Nesebere nám Duplex další kanál, kterým přímo komunikujeme se svým okolím, respektive nesebereme si ho my sami vlastní leností? Tenhle malý kontakt - pohledy z očí do očí, hovor s prodavačem, vyjednávání o tom, kdo bude v tramvaji sedět, a kdo ne, zkrátka sociální interakce - je klíčový při vytváření společenské důvěry v širokém slova smyslu. S kým nemluvíme, tomu nevěříme.

Duplex by tak mohl být další odseknutou větévkou na stromu společenské soudržnosti. Navíc,  s kým mluvíme, k tomu také cítíme větší úctu. Když si domluvíme holiče my, sami, osobně, pravděpodobně budeme mít větší potřebu na domluvený termín přijít. Už jen kvůli člověku na druhé straně drátu. Budeme stejně ctít i dohody, které za nás udělá robot? 

A dále, je správné, aby se svět rozdělil? Tedy aby vydělil lidi, kteří si mohou nákladnou technologii dovolit, a proto za ně otravné záležitosti - které možná jsou otravné, ale jejich součástí je interakce s živou bytostí - vyřizuje robot? A z druhé strany: co na to dotyční, kteří mohou mít pocit, že svým zákazníkům nestojí za to, aby se s nimi domlouval někdo jiný než jejich mechanický asistent?

 Některé obavy jsou reálné, některé se někomu mohou zdát být přitažené za vlasy; je skutečně rozdíl, když holiče za někoho domlouvá lidský asistent a počítačový asistent? Jak ale uzavírá Verge, měli bychom o nich mluvit dřív, než o nich místo nás začnou mluvit roboti.

Reklama
Reklama
Reklama
Sledujte Denní menu na Twitteru
@dennimenu

Přihlaste se k newsletteru a žádné Denní menu vám už neunikne

Přihlášením se k odběru souhlasíte se zpracováním osobních údajů, více informací.

Američtí kongresmani ve čtvrtek zveřejnili seznam více než 3500 placených příspěvků, jejichž zveřejnění si ruská firma Internet Research Agency (známá také jako tzv. petrohradská trollí farma) před americkými volbami v roce 2016 kupovala na sociálních sítích Facebook a Instagram. O existenci Ruskem placených reklam se už vědělo dříve, ale díky zveřejnění takto velkého vzorku si veřejnost může udělat lepší obrázek o tom, jak taková facebooková propaganda řízená cizí mocností funguje. A příště snad dokáže být vůči takové manipulaci odolnější, jak věří kongresmani, kteří za odhalením těchto reklam stojí.

Jedná se o velmi pestrou sbírku příspěvků všeho druhu. Firma IRA si na Facebooku a Instagramu zakládala různé skupiny, které na první pohled často vypadaly jako dokonalé protiklady. Mezi facebookovými stránkami, které patřily pod IRA, byla například stránka Spojení američtí muslimové. Ta uveřejnila třeba fotografii usmívající se Hillary Clinton vedle ženy zahalené v hidžábu. Fotografie lákala fanoušky facebookové stránky na událost zvanou „Volte Hillary, zachraňte americké muslimy.“

Reklama
Reklama
Reklama

Skupin nazvaná Stop všem přistěhovalcům naopak publikovala fotomontáž tehdy ještě prezidenta Baracka Obamy sedícího v oválné pracovně Bílého domu, za kterým vlála vlajka Islámského státu. „Obama byl vždy pouhým pěšákem v rukou arabských šejků. Všichni uprchlíci, které se chystáme přijmout, jsou ve skutečnosti vojáci s jediným cílem: terorizovat náš národ,“ píše se pod fotomontáží.

Obě protichůdné skupiny přitom založila a spravovala IRA. Cílem ruských trollů nebylo jen podpořit jednoho prezidentského kandidáta na úkor druhého, jako spíše zpřetrhat už tak oslabené vazby a jednotu uvnitř americké společnosti, píše o zveřejněném seznamu server Wired.

8eac4bef325476a81a376846d3272356
Trollové inzerují: Pozor na Obamu • Autor: OUSE PERMANENT SELECT COMMITTEE ON INTELLIGENCE MINORITY

 

Příspěvky placené IRA někdy neměly ani s volbami na první pohled nic společného. Některé facebookové stránky z portfolia IRA se zaměřovaly na policejní brutalitu vůči černochům v městech jako je Baltimore (rozuměj: podporovaly nedůvěru černochů vůči policii), jiné podporovaly myšlenku odtržení Texasu od zbytku USA, další naoko podporovaly zájmy americké LGBT komunity, aby ve skutečnosti zvýšily antipatie většinové společnosti vůči lidem odlišné sexuální orientace.

Facebook se během slyšení s americkými kongresmany snažil vliv těchto reklam bagatelizovat. Poukazoval například na to, že IRA za inkriminované příspěvky utratila pouze 100 tisíc dolarů, tedy zlomek celkových reklamních tržeb Facebooku, které v roce 2017 dosáhly 40 miliard dolarů. Zjištění Kongresu ale ukazují, že i málo peněz jde na sociálních sítích koupit hodně muziky. Jedna reklama, kterou skupina LGBT United koupila 23. června 2015 za 1,59 dolaru, získala za jediný den 26 kliků a 374 zobrazení.

Databáze zveřejněná kongresmany je pořád jen zlomkem toho, co IRA za celou dobu kolem amerických voleb publikovala na Facebooku a Instagramu. Podle serveru Wired mohlo jít dohromady o 80 tisíc příspěvků na Facebooku a 120 tisíc na Instagramu, které měly dosah na 146 milionu Američanů.

Po provalení kauzy ruských trollů Facebook ohlásil změny, které mají opakování skandálu předejít. Jakákoli firma, která bude chtít publikovat politický obsah (ať už půjde o práva majitelů zbraní nebo potraty), musí doložit vládou ověřené potvrzení, že sídlí v USA. Facebook také začne označovat politické reklamy tak, aby byly rozeznatelné. V červnu chce sociální síť navíc spustit veřejný registr, který u každé reklamy ukáže její cenu, dosah a zacílení dle věku. A do konce chce Facebook  rozšířit svůj tým moderátorů obsahu na 20 tisíc lidí.

Reklama
Reklama