Hungarian Prime Minister Orban attends a news conference in Budapest
Viktor Orbán • Autor: REUTERS

Šéfredaktor serveru index.hu, největšího nezávislého maďarského média, dostal vyhazov. Spolu se Szabolcsem Dullem dobrovolně odchází i sedmdesát dalších novinářů, tedy podstatná část redakce. V Praxi to znamená konec Indexu tak, jak fungoval. Bezpochyby nezanikne, ale že by byl v nové podobě stejně nezávislý a vlivný, je v podstatě vyloučené.

Celý příběh začal letos v březnu. Polovinu firmy Indamedia, která má pod kontrolou obchodní operace Indexu, koupil Miklós Vaszily. Jeden z lidí, kteří spravují mediální impérium Fideszu. Jeho vstup do Indexu logicky vzbudil velkou nedůvěru mezi novináři serveru. Vászily totiž velmi podobně před více než pěti lety převzal tehdy významný a nezávislý server Origo – a po vyhazovu šéfredaktora a odchodu velké části redakce z něho udělal jeden z nejostřejších nástrojů vládní propagandy. Vászily trvá na tom, že do běhu serveru nijak nezasahuje.

Reklama
Reklama

Vlastnická struktura Indexu je ze složitých důvodů velmi spletitá a zranitelná. Už v březnu tak mnozí maďarští novináři konstatovali, že došlo k nevyhnutelnému. O majetkovém spletenci pod Indexem tak mluvili jako o “časované bombě”, která pod vlivným serverem tiká - a nyní podle nich vybuchla.

https://www.youtube.com/watch?v=thVch6dmfOA

Ve středu dostal šéfredaktor Dull výpověď od Lászlo Bodolaie, ředitele vydavatelství. Oficiálním důvodem je “naprostá ztráta důvěry”. Šéfredaktor a vydavatel se neshodli, jak byznysově pokračovat dál. Podle Bodolaie změny nastat musí, pokud má Index zůstat rentabilní. Dull namítá, že vydavatelské návrhy by znamenaly konec redakční nezávislosti a “konec Indexu, jak ho známe” - a jsou jen záminkou, jak se Indexu v současné podobě zbavit. Podstatná část redakce stojí za šéfredaktorem a v pátek odpoledne podala hromadnou výpověď.

Vládní Fidesz dlouhodobě a systematicky ovládá tamní mediální krajinu. Nadace KESMA, kterou ovládají lidé blízcí straně, má pod kontrolou zhruba tři čtvrtiny soukromého mediálního trhu. Fidesz ovládl média kombinací státního nátlaku a skupiny vládou podporovaných byznysmenů, kteří média postupně skupují. Index je zdaleka nejvlivnější z dosud nezávislých médií. Ovládnout ho - a eventuálně dostat pod křídla KESMA, i když to není prakticky nutné – tak dává z hlediska vládní strany smysl.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na web@respekt.cz.
Chcete-li článek okomentovat nebo nás upozornit na chybu, přihlaste se nebo se zaregistrujte. Nejzajímavější příspěvky zveřejníme.

Tomáš Brolík

redaktor, Fokus

brolik
Přečtěte si více článků od tohoto autora/autorky. Napsal/a jich celkem 1220

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.

Nejvíce hledáte