Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Politika

Patnáct metrů naslepo

Spor o billboardy u silnic pokračuje

Do pěti let žádné billboardy u silnic, rozhodla v únoru Poslanecká sněmovna. Návrh sice Senát minulý týden zmírnil, přesto mohou odpůrci barevných reklam u dálnic slavit úspěch. Po patnácti letech konečně přesvědčili obě komory parlamentu, že billboardů musí v Česku ubýt.

Zatímco v Německu, Španělsku nebo Francii jsou billboardy u dálnic zcela zakázány, u nás stojí na každém kilometru hned dva. Argumenty, proč je to špatně, jsou přitom obecně známé – esteticky ruší krajinu, jejich osvětlení vytváří světelný smog a především tříští pozornost řidičů. Právě riziko, které pro lidi za volantem billboardy představují, zkoumali loni vědci z ČVUT. Na trenažérech mimo jiné zjistili, že než se rozhodneme, zda nás billboard zajímá, ujedeme v průměru patnáct metrů s očima upřenýma mimo vozovku. Přímo do billboardů zde ročně nabourají tři tisíce řidičů a jenom loni jich tak sedm přišlo o život.

Snahy omezit silniční reklamu začaly už v devadesátých letech, záhy po boomu billboardů. Návrh na jejich regulaci ale ve sněmovně třikrát narazil. „V parlamentu je silná lobby firem, které tyto reklamy provozují,“ říká Vojtěch Razima ze společnosti Acta non verba, jež proti billboardům dlouhodobě bojuje peticemi, kampaněmi i dopisy jednotlivým politikům. „Politické strany je potřebují pro předvolební kampaně a není žádným tajemstvím, že jim tyto firmy na reklamu…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].