Dílo Alaina Robbe-Grilleta bylo literární senzací padesátých a šedesátých let minulého století a jeho nejlepší prózy Gumy a Žárlivost vyšly tehdy také česky. Vůdčí osobnost francouzského proudu nouveau roman (nový román) se později věnovala hlavně natáčení filmů a v posledních dvaceti letech se Robbe-Grillet jako prozaik odmlčel docela.
Vrátil se až po dosažení osmdesátky, ale s fenomenálním úspěchem: jeho loni vydaný román Repríza (Repetition) se ve Francii dostal dokonce na žebříček bestsellerů. To je stejně neuvěřitelné, jako kdyby v Čechách mezi nejprodávanější knihy patřily tak složité a zašifrované texty, jakými jsou například prózy Věry Linhartové. Během roku se Repríza dočkala překladu do němčiny i angličtiny.
Do labyrintu
Svým esejem Za nový román postuloval Robbe-Grillet rámec literárního hnutí, k němuž byli volně přičítáni Michel Butor, Nathalie Sarrautová, Claude Simon a někdy i Marguerite Durasová. Tato literární avantgarda rozbíjela vžité představy o pevných identitách románových postav i o světě románu vůbec. Uvolnila strukturu příběhu a prakticky demonstrovala, že próza nemusí vytvářet přehledný svět, nýbrž že naopak může být jen konglomerátem vzpomínek, snů a představ. Autor pak už není všemocným hybatelem příběhu, nýbrž pouze čtenáři nabízí velmi uvolněný scénář, který slouží jako projekční plocha pro aktivaci jeho vlastní fantazie.
Robbe-Grillet…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 42 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].