Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Téma

Jak budeme jezdit zítra

Život obyvatel českého hlavního města se v uplynulém roce obohatil o zajímavou inspiraci. Může za to „povodeň století“ a válečná porada NATO. Obě události totiž Pražanům přinesly do té doby nepoznaný zážitek: ticho. Díky vodě a policejním zátarasům se věčně nervózní a hlučná nároží v centru metropole změnila v hezká a přitažlivá místa. Proměna měla jednoduchou příčinu: z ulic zmizely automobily. A ve ztichlém městě, ozvučeném pouze cinkáním tramvají, melodií lidských hlasů a klapotem podpatků se nešlo vyhnout otázce, zda by to takhle nemohlo být častěji. I poté, co voda opadne a policisté odejdou. Odpověď je překvapivě snadná: ano, šlo by to zařídit. Lék totiž, a je dobré si to zopakovat právě před blížícími se Vánocemi, je dobře znám. Jmenuje se kolo.

Život obyvatel českého hlavního města se v uplynulém roce obohatil o zajímavou inspiraci. Může za to „povodeň století“ a válečná porada NATO. Obě události totiž Pražanům přinesly do té doby nepoznaný zážitek: ticho. Díky vodě a policejním zátarasům se věčně nervózní a hlučná nároží v centru metropole změnila v hezká a přitažlivá místa. Proměna měla jednoduchou příčinu: z ulic zmizely automobily. A ve ztichlém městě, ozvučeném pouze cinkáním tramvají, melodií lidských hlasů a klapotem podpatků se nešlo vyhnout otázce, zda by to takhle nemohlo být častěji. I poté, co voda opadne a policisté odejdou. Odpověď je překvapivě snadná: ano, šlo by to zařídit. Lék totiž, a je dobré si to zopakovat právě před blížícími se Vánocemi, je dobře znám. Jmenuje se kolo.

Vlastní silou

Nápad usnadnit cyklistům život ve velkých aglomeracích Západu je starý řadu let a jeho pozadí je víceméně známé. Rozmach automobilismu změnil během posledních čtyřiceti let většinu měst v průmyslových zemích v nepříjemné zóny plné hluku a nebezpečí. Automobily z ulic pochopitelně vyřadit nejde, ale jejich zhoubný dopad na životní prostor měst přinutil politiky hledat schůdné dopravní alternativy. Stále silněji je k tomu ostatně popoháněla i sama veřejnost. Podle čísel, publikovaných před dvěma lety Evropskou komisí, považují dvě třetiny obyvatel Evropské unie provoz aut ve městech za „nesnesitelný“. Tři čtvrtiny Evropanů souhlasí s nápadem vyhnat auta z center…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 38 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

I. Vyberte si délku předplatného


II. Vyberte si něco navíc



Zadejte své údaje a zvolte způsob platby

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. >>

Předplatné se uzavírá na dobu neurčitou.

V případě, že potřebujete daňový doklad, chcete objednat předplatné do zahraničí nebo byste například chtěli předplatné posílat na jinou adresu jako dárek, přejděte na e-shop Economie.

Máte dotazy ohledně předplatného? Neváhejte nás kontaktovat na [email protected] nebo +420 217 777 888 (každý pracovní den od 7.30 do 17.00, mimo pracovní dobu je k dispozici záznamník).

Platbu kartou i on-line platbu zabezpečuje
Uvedené ceny jsou včetně DPH.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].

  • Autor: Respekt

Předplaťte si Respekt

Získáte přístup ke všem 38 článkům z tohoto vydání a také do všech vydání od r. 1990.