Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Civilizace

Lehká jídla

Lehká jídla

Také k nám přišla móda „light“

Do podvědomí lidí tzv. civilizovaných zemí se zapisuje reklama, proti níž není prakticky nikdo chráněn, mezi jiným tím, že spojuje hlad a chuť s příjemným životním stylem, luxusem, že zasazuje určitý typ jídla do obrazu čehosi kladného, zdravého, fyzicky přitažlivého, něčeho, co má budoucnost. Především pod vlivem této reklamy, daleko méně už proto, že by uznala argumenty lékařů, touží většina lidí zbavit se nadbytečných kil na váze.

Jezte light

Těmto lidem nabízí dnes potravinářský průmysl rafinovaný recept: jezte stejně jako dosud, ale „light“, tedy jídla lehká, nízkokalorická, redukovaná. Nejde o nový trend: vše začalo koncem 60.let, kdy se fyziologové začali zabývat výživou starších lidí a kdy vlna fittness - zdraví - štíhlost - najela na výživu se sníženým obsahem kalorií. (V hovorové řeči „kalorie“ odpovídá jedné kilokalorii, což je oficiální jednotka 4,2 kilojoulu.) Light pokrmy byly - jako mnoho jiných novodobých stravovacích zvyklostí - vynalezeny v USA, kde dnes produkty se sníženým obsahem kalorií konzumuje 75% populace. Móda už dávno přešla do Evropy: např. v Německu dnes sáhne denně po svědomí uklidňujících light produktech 23% všech spotřebitelů, kteří ročně utratí čtyři miliardy marek.Potravinářskému průmyslu se podařil dobrý tah. Povedlo se mu svým způsobem obejít jeden z velkých hříchů spotřební společnosti - plýtvání. Zatímco ostatní odvětví pracně vnucují zákazníkům potřebu…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 20 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].