Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Společnost

Svět vypíná školákům mobily. Zkuste si to na #denoffline

Denní menu: Výběr textů ze světových médií

Tajně s mobilem; ilustrační foto • Autor: Profimedia, Wavebreak
Tajně s mobilem; ilustrační foto • Autor: Profimedia, Wavebreak

Začal školní rok a někteří rodiče začali řešit, jak se budou se svými dětmi, ať už nově či déle školou povinnými, vlastně dorozumívat. Někde to už totiž není úplně jednoduché - jak se světem šíří jakási vlna odporu k telefonům ve školách. Loni zakázala plošně na svých školách mobilní telefony Francie. Letos se přidaly státní školy v Austrálii. V USA testují zákaz v jedné z největších středních škol v zemi, konkrétně na San Mateo High School, která je na dohled od Silicon Valley a kde studuje nějakých 1700 dětí.

„Myslím, že zákaz přispívá k tomu, aby se studenti víc soustředili,“ řekl pro televizi CBC v San Francisku zástupce ředitele školy Adam Gelb. A dodává, že pro učitele je výhoda, že se mohou ke třídě otočit zády a nechat studenty pracovat samostatně. Nebyli bychom ovšem nedaleko od Silicon Valley, aby tady neměli na mobily nějakou vychytávku: žáci si je zde uzavírají do zvláštních magnetických pouzder, aby přístroje nic nepřijímaly ani nevysílaly.

Nově jsou telefony zakázány také ve škole St. Thomas High School v kanadském Montrealu, v Ontariu začne plošný zákaz používání telefonů v místních školách platit od listopadu. V Británii vyhlásil ministr zdravotnictví a sociálních věcí Matt Hancock tažení proti mobilům při vyučování letos v únoru. V srpnu proběhl průzkum energetické skupiny uSwitch, podle kterého je 49 procent britských rodičů pro, aby zákaz používání mobilů v britských školách začal platit.

Británie je ovšem v zákazech opatrná. Objevují se zde i názory, že děti mají právo si samy rozhodnout, zda mobily chtějí používat, nebo ne. „Pokud nás má škola a vzdělání připravit na tento svět, pak je i výuka toho, zda je vhodné používat mobil v dané chvíli, důležitou součástí výuky,“ řekl pro BBC Paul Howard-Jones, profesor neurověd a pedagogiky na University of Bristol. „Děti se musejí naučit samoregulaci. A k tomu nebudou mít příležitost, když jim telefony na začátku školního dne vezmeme.“

V Británii ovšem nedávno proběhl i další zajímavý výzkum. Ten se tentokrát týkal otázky, zda skutečně existuje něco jako závislost na telefonech. Odpověď dávají čísla. Podle deníku Independent, který průzkum britské společnosti AO Mobile zveřejnil, sedm lidí z deseti nevydrží být delší dobu vzdáleno od svého aparátu a šedesát procent má pocit, že jsou na svém telefonu „příliš závislí“. A třicet procent lidí uvedlo, že svůj telefon kontrolují hned, jakmile se vzbudí. Z průzkumu, jehož se zúčastnily dva tisíce uživatelů mobilů, také vyplynulo, že lidé své telefony používají průměrně 3,5 hodiny denně, z čehož 52 minut se věnují sociálním sítím. Nejvíce telefony využívají k textovým zprávám, následuje volání a pak chatování na WhatsAppu.

V Česku necháváme používání mobilních telefonů na vedení škol.  Loni se v tomto směru proslavila Základní škola Boskovice na Blanensku, která si zákaz mobilních telefonů přímo vetkla do školního řádu: „Žáci jsou povinni dodržovat zákaz používání mobilních telefonů a dalších elektronických zařízení v době od vstupu do školy do konce vyučování (včetně přestávek a oběda v jídelně, mimo přestávky před odpolední výukou); použití mobilního telefonu je možné pouze se souhlasem vyučujícího.“ Nařízení si pochvalují všichni vyučující, všechny děti a všichni rodiče. Tedy až na jednoho, který si stěžoval na školní inspekci, že jsou porušována práva dítěte a že si se synem nemá jak domluvit odvoz ze školy.

Česká školní inspekce reagovala stanoviskem, že ředitel školy je oprávněn prostřednictvím školního řádu stanovit pravidla pro používání mobilních telefonů žáky ve škole, a to např. v tom smyslu, že je zakázáno užívat mobilní telefony během vyučování. „Nelze ovšem,“ píší inspektoři, „bez relevantních důvodů zakazovat užívání mobilních telefonů o přestávkách, ve volných hodinách apod., tedy mimo vlastní vzdělávací proces, neboť v tomto čase žáci nemají povinnost se řádně vzdělávat.“ Sama inspekce nicméně uvádí, že důležitý je také postoj a přístup zákonných zástupců žáků:  „V tomto smyslu lze za vhodnou považovat trojstrannou dohodu mezi školou, žáky a jejich zákonnými zástupci nad způsobem, rozsahem a účelem užívání mobilních telefonů jak ve škole, tak doma."

Mimochodem, kdyby se někdo pozastavoval nad tím, co to v té Francii, Austrálii, v USA, Kanadě a v Boskovicích dělají, má šanci si vyzkoušet, zda náhodou také není na telefonu, všech těch sítích a internetech závislý. V sobotu 21. září proběhne Den offline, který organizuje webový magazín Flowee s podporou Národního centra bezpečnějšího internetu. Princip je jednoduchý. Na den se odpojíte a zkusíte si, co to s vámi dělá. Pokud nic, jste asi v pořádku. Pokud budete mít velké nutkání sledovat, co se děje s vaším mailem, kdo vám napsal esemesku, kdo co přidal nebo olajkoval na Facebooku, pak byste se měli možná zamyslet, zda zákaz mobilů ve školách nemá přece jen smysl.

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].