Glassova opera Proces rozezvučí v říjnu nejstarší ostravský kostel
Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvede od 9. do 25. října v české premiéře komorní dílo Philipa Glasse Proces.
Zhudebnění známého románu Franze Kafky vzniklo ve spolupráci s libretistou Christopherem Hamptonem. NDM ovšem neuvede dílo v sále divadelním, ale v prostorách nejstarší sakrální stavby na území města – v kostele svatého Václava. Představení opery Proces bude v Ostravě pouze 14, premiéry jsou 9. a 10. října. Inscenaci zkouší režisér a zároveň ředitel NDM Jiří Nekvasil, hudebního nastudování se ujal dirigent Bruno Ferrandis. Proces se řadí mezi Glassovy tzv. kapesní opery, neb partitura je jen pro osm pěvců a dvanáct instrumentalistů.
Mistr hudebního minimalismu Philip Glass (nar. 1937) je nejhranějším žijícím operním skladatelem a zároveň jednou z nejvlivnějších osobností hudby zejména druhé poloviny 20. století. V 70. letech na sebe upozornil operou Einstein na pláži (Einstein on the Beach, 1976), kterou – spolu s režisérem Robertem Wilsonem – přepsal pravidla hudebního divadla. Glassova operní tvorba dokáže silně artikulovat existenciální témata. A Proces přesně takový je.
Opera měla světovou premiéru v roce 2014 v Londýně. Glass zde navazuje na své předchozí zpracování Kafkovy povídky V kárném táboře (2000), tentokrát ovšem sáhl k zásadnímu románu, jehož děj chápeme jako marný boj s absurdním systémem.
Protagonista Josef K. je zatčen neznámou autoritou za blíže nespecifikovaný zločin. Marně hledá odpovědi, zatímco se propadá hlouběji do bludiště absurdních výslechů a prázdných frází. Kafkův text nelze logicky uchopit, a právě to dokázal Glass vyjádřit svou minimalistickou hudbou. Pulzující, opakující se, hypnotickou. Přímo cítíme úzkost hlavní postavy i absurditu světa. Glassova opera proměňuje soudní mašinérii v hudební mechanismus, který se bez ustání točí, ale nikdy nevede k rozřešení. Sedm sólistů v opeře představuje více postav (včetně převleků), Josef K. jako jediný je ztvárněn jedním pěvcem.
České publikum uvidí dílo v Ostravě vůbec poprvé a Národní divadlo moravskoslezské volně naváže na svou dramaturgickou řadu Operní hity 20. století a cyklus Opery terezínských skladatelů, jakož i na bienále NODO (New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava), jež spolupořádá s Ostravským centrem nové hudby. Zde ovšem nová opera startuje úplně novou etapu dramaturgie ostravského operního domu.
Philip Glass má k Ostravě osobní vztah. V roce 2013 byl rezidenčním skladatelem a lektorem rovněž bienálního festivalu Ostravské dny. A tehdy také poprvé mluvil o opeře Proces na jedné z tiskových konferencí. Bruno Ferrandis je pravidelným účastníkem obou zmíněných přehlídek, takže se jeho zkušenost a erudice dirigenta pro nastudování Procesu přímo nabízely.
„Národní divadlo moravskoslezské mělo Proces v plánu už pro rok 2020, ale kvůli proticovidovým opatřením jsme operu nenazkoušeli a vracíme se k ní až nyní, ale svět se v mezičase stal zase o něco méně srozumitelným. O to víc potřebujeme umění, které dokáže proměnit nejistotu v jasný tvar,“ říká Jiří Nekvasil.
NDM operu uvádí v licenci © 2014 Dunvagen Music Publishers Inc. Used by Permission