Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Externí hlasy

Když Prima zkouší zákon o předjíždění cyklistů

Polemika: Bezpečný odstup lze dodržet vždy a všude, nelze však vždy a všude předjíždět

Cyklistická Mekka. Rychlost aut se tu snižuje z 50 na 30 km/h (Amsterdam)
Cyklistická Mekka. Rychlost aut se tu snižuje z 50 na 30 km/h (Amsterdam)

Jak nízko může reportáž klesnout, názorně ukázal reportér Karel Zídka ze CNN Prima News. Den poté, co poslanci schválili zákon, který zvyšuje bezpečnost cyklistů, vyrazil s koštětem o délce 1,5 metru připevněným na řídítkách kola do provozu po rušné pražské ulici. Jeho cílem, jak sám v příspěvku výslovně přiznává, bylo dokázat, že tím způsobí „dopravní kolaps“. Dopravní kolaps nezpůsobil. Jeho cesta záhy skončila teatrálním až groteskním pádem, když jeho koště zachytil předjíždějící autobus. Senzace byla na světě. Vyznění reportáže je příšerné: cyklisté na silnici nemají co dělat. Podívejte, jaké hlouposti provádějí! Hlouposti však neprovádějí všichni cyklisté, ale jen dotyčný reportér. Chybný není zákon o bezpečném odstupu, ale způsob, jakým se ho snaží zdiskreditovat.

Zákon po cyklistech pochopitelně nechce, aby na kolech vozili košťata, která by pak motoristé museli předjíždět s dodatečným odstupem navíc - tedy dvakrát tak daleko než cyklisty bez košťat. Asi málokterý cyklista by také úmyslně provokoval v ranní dopravní špičce pomalou jízdou velmi daleko od kraje vozovky (výrazně vlevo od namalovaného cyklistického piktokoridoru). Doufám, že srážka s autobusem je inscenovaná, jinak by i řidič autobusu zasluhoval vyšetření - v lepším případě na očním, v horším na psychiatrii. Sluší se dodat, že kdyby se kamera otočila o 180°, bylo by vidět, že 60 metrů od místa srážky se stávající jeden pruh rozšiřuje na dva pruhy. Tam by reportér dopravu zdržovat nemohl.

V daném místě je funkčním řešením nahrazení cyklistického piktokoridoru cyklistickým pruhem. Projekt již existuje. Řidiči nebudou muset provádět předjížděcí manévr, a tudíž ani dodržovat odstup 1,5 metru. Cyklisté a motoristé jednoduše a bezpečně pojedou ve svých pruzích.

Ve druhém případě pak reportér se svinovacím metrem měří šířku ulice v klidné rezidenční čtvrti. Počítačově vložený obrázek auta názorně ilustruje, že s odstupem 1,5 metru by cyklistu předjíždělo po chodníku. Dané místo neznám, ale je možné, že se nachází v zóně s nejvyšší dovolenou rychlostí 30 km/h, kde podle zákona stačí odstup jeden metr. To však není podstatné. Novinář totiž vzdálenost měří nikoli od kraje vozovky, ale od špatně zaparkovaného auta. A co je absurdní, toto auto má nápisy CNN Prima News. Pro předjíždění si tedy vybral to nejužší místo na ulici, které sám nelegálně způsobil. Špatně zaparkovaná auta sice nejsou vzácností, ale je jasné, že k předjíždění je lepší si vybrat místo o pár metrů dále, kde vozovka takovou překážkou zúžená není.

Očividná snaha vytvořit tendenční a manipulativní reportáž se vymkla z rukou natolik, že její autoři s výjimkou jedné neškodné věty od předkladatele nedali žádný prostor obhájcům zákona. Vyjadřovali se jen jeho odpůrci - včetně dotyčného reportéra. Ostatně i redaktorka CNN Prima NEWS Renáta Bohuslavová bezelstně doznává, že reportáž se „snaží ukázat hloupost nově přijatého zákona“.

Praktiky Primy připomínají reportérku České televize Ladu Kolovratovou, která v dubnu přemlouvala cyklisty, aby před kamerou v přímém přenosu zahráli scénku, jak je auta v křižovatce (!) nemohou předjet. A ani v  reportáži samotné nijak neskrývala svůj silně negativní názor. I tak u nás vypadají „objektivní a vyvážené informace zpravodajského charakteru“, které podle zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání musejí být odděleny od názorů nebo hodnotících komentářů.

Bezpečný odstup lze dodržet vždy a všude. Nelze však vždy a všude předjíždět. To odpůrcům zákona bohužel očividně nedochází, a právě proto je zákon potřeba. V příliš úzkých místech je nutné zpomalit a neohrožovat cyklistu nebezpečným předjížděním. Naopak cyklisté se musejí snažit zbytečně dlouho nezdržovat a při nejbližší vhodné příležitosti umožnit své předjetí. Pár vteřin za zničené životy nestojí. Negativní emoce se brzy uklidní, jakmile lidé zjistí, že stejně jako v zahraničí se žádná dopravní katastrofa nekonala - a že zákon přispěje ke kultivaci chování na silnicích.

Autor je právník a iniciátor zákona

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].