Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Zvuky ve tmě

Ve chvíli, kdy film jako umění vstupuje do druhého století svého života, lze zobecnit dva principy filmového úspěchu, stojící obvykle v přímém protikladu: prvním z nich je film pojatý jako událost, druhým film zamýšlený jako dílo. Film-událost se odehrává na plátně stejně jako mimo něj, a to díky řadě dalších produktů, jež ho doprovázejí a zvyšují zájem o něj. Dokáže vtáhnout do hry i obecenstvo, které se nezajímá o filmové řemeslo, a proto s sebou nese výrazný obchodní zisk, což dokonale ilustruje příklad Lucasových Hvězdných válek. Film-dílo se prosazuje zcela jiným způsobem a sleduje odlišný cíl: zanechává stopu v dějinách filmového umění, a to bez předpokladu okamžitého úspěchu. Této věčnosti lze přitom dosáhnout dvojí různou strategií. Z první se rodí velká nadžánrová díla, která představují bohatý, ale přesně strukturovaný svět, jaký jsme viděli v Tenké červené linii Terrence Malicka. Druhou strategií je naopak rychlá výroba levných, ale čistě a originálně natočených žánrových snímků - do této kategorie patří jak dílo Jacquesa Tourneura, tak část díla Howarda Hawkse.

Strach a neznámo

Hlavní filmová senzace letošního roku, snímek Záhada Blair Witch, beze zbytku ztělesňuje druhý umělecký postup, avšak styl jeho produkce a distribuce jej zároveň téměř okamžitě proměnil ve film-událost a přinesl jeho tvůrcům nejvyšší poměrný zisk v celých dějinách kinematografie (film byl údajně natočen za 40 tisíc dolarů, vydělal již kolem 140 milionů). Česká…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 28 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].