Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Filmová intifáda

„Nechci být již déle umělcem.“ To je ústřední motto tvůrčí skupiny Dogma 95. Jejími zakladateli jsou dánští režiséři Lars von Trier a Thomas Vinterberg, pro které se konec filmového umění stal programem konce století. Charakteristická je pro ně absolutní rezignace na osvědčené žánrové postupy a výrazové prostředky. U devětadvacetiletého Thomase Vinterberga, jenž se do povědomí diváků zapsal zatím pouze svým absolventským dílem Poslední kolo a jediným celovečerním snímkem Největší hrdina, se nelze ničemu divit, o to větším překvapením je pak tento náhlý obrat u režiséra světové extratřídy Larse von Triera. Ten ve světě proslul především vysoce stylizovaným filmem Evropa (filmový klub ČT 2), později opusem Prolomit vlny, který si našel trvalé místo i v českých art kinech, a televizním seriálem Království I a II, jehož druhý díl byl spolu s Idioty aktuální novinkou letošního 33. karlovarského filmového festivalu.Prvními výsledkem Dogmy 95 jsou Vinterbergova Rodinná oslava (Festen) a von Trierovi Idioti (Idioterne), poprvé promítané na letošním festivalu v Cannes. Rodinná oslava byla zařazena i do soutěže, kde získala Zvláštní cenu poroty ex aequo.

Co nespláchla nová vlna

Tvůrci manifestu píšou: „V šedesátých letech už toho bylo příliš, film je mrtvý a volá po vzkříšení. Cíl byl správný, ale prostředky ne.“ Francouzská Nová vlna byla podle nich prvním pokusem zčeřit zatuchlou filmovou hladinu. Ta vybízí ke srovnání s Dogmou 95 svými radikálními…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 23 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].