Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Rozhovory

Nemůžeme bojovat s velkými mašinami

PETR VÁCLAV se narodil r. 1969 v Praze. Už v průběhu (loni ukončených) studií dokumentaristiky na FAMU natočil několik ceněných televizních snímků, jejichž společným tématem byl zájem o sociální a patologické jevy české současnosti: vietnamští gastarbeitři v dokumentu Cuôc sông o ubitovna (1993) či xenofobní tendence ve společnosti ve snímku O rasismu, Bory šumí po lučinách (1994). Netradiční filmovou esejí Paní Le Murie (1994) představil portrét osamělé šlechtičny, čelící okolnímu marasmu důstojností a věrností tradici. Celovečerní hraný film Marian (premiéra 14. listopadu 1996) je uměleckou rekonstrukcí osudu romského outsidera. Snímek získal na filmovém festivalu v Locarnu hlavní cenu - Stříbrného leoparda a v zahraničí se o něm píše jako o příznaku renesance české filmové školy.

Když jste zjistil, že váš kolega Jan Svěrák natáčí - stejně jako vy - film s dětským hrdinou, neobával jste se, že tu bude trochu těsno?

Ne, bylo mi jasné, že to budou dva úplně jiné filmy, protože jsme se Svěrákem úplně jiní. Jen jsem to registroval. Možná to bude znít hrubě, ale přiznám se, že já bych asi nechtěl po tom, co se v této zemi stalo, točit film, v němž bude hlavní roli hrát Rus. Netvrdím, že jsou všichni zlí, ale já k nim žádný sentiment necítím, nedojímají mě, a vlastně ani nezajímají.

Hrdina vašeho filmu, mladý Rom, taky nepochází z etnika, jež by se v Čechách těšilo všeobecné úctě a lásce.…

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 22 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].