Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda
Často hledáte, jak…

Kultura

Švankmajer vybírá na nový film pomocí crowdfundingu

Surrealismus a internet se ukazuje jako skvělé spojení

Jan Švankmajer na entomologické aukci v Praze • Autor: Lukáš Bucman
Jan Švankmajer na entomologické aukci v Praze • Autor: Lukáš Bucman

Mládí vpřed může být diktát dne, ale ve filmu jakoby poslední léta naopak platilo, že mladým ukazují cestu doyeni. Minimálně v tom, jak se vypořádat s novými technologiemi. Světoznámí režiséři Wim Wenders, Jean-Luc Godard, Werner Herzog i nedávno zesnulý Jan Němec se ve svých posledních filmech chopili 3D. A všichni tihle veteráni se formátu – který pomáhá křísit kinematografii a odlišit od konkurence - snažili využít kreativně, jakkoliv se smíšenými výsledky.

K technologicky mladistvým filmařským kmetům se před pár dny přidal po jiné linii režisér Jan Švankmajer. Na crowdfundingovém serveru Indiegogo.com běží skvěle zvládnutá kampaň, jejímž cílem je (do)vybrat peníze na Švankmajerův nový film Hmyz na motivy alegorické divadelní hry bratří Čapků Ze života hmyzu. A surrealismus a internet se ukazují jako skvělé spojení.

Je to možná trochu paradox, ale málokterý z českých filmařů se tak hodí pro internetový věk jako jednaosmdesátiletý Jan Švankmajer. Tvorba celoživotního vyznavače surrealismu a předního světového animátora ideálně naplňuje jak požadavky „moderního“ vybíravého konzumenta/fajnšmekra, jehož identitu do velké míry utváří jeho vkus, tak ekonomiku nik – úzkoprofilových výklenků trhu, jež se specializovaným produktem oslovují sice možná malou, ale zároveň loajální skupinu, která neváhá do předmětu svého zájmu investovat. V kinematografii se tento trend například projevuje „filmovými butiky“ nabízejícími výběrovou kinematografii nebo stále rozdrobenějšími diváckými segmenty, jako jsou finské horory nebo ultra špatné filmy.

Z hlediska globálního trhu může být Jan Švankmajer okrajový. Ale zmíněné principy dělají z okrajovosti výjimečnou hodnotu. Samozřejmě - jméno tvůrce musí fungovat v určitých kruzích jako jasně rozpoznatelná značka. To v jeho případě platí, navíc ze surrealismu vycházející unikátní výtvarný styl jde ruku v ruce se stále populárnějším sběratelstvím. Švankmajer a jeho tým tak můžou potenciálním přispěvatelům do kampaně nabídnout kromě obligátního přístupu k filmu nebo podílu na produkci coby odměnu i originální výtvarná díla. Mezi odměnami pro přispěvatele jsou podepsané litografie, původní filmový plakát (rozebráno) nebo broučí „herec“ z filmu (také rozebráno). V duchu hmyzí hry je výtvarně pojednaný i vizuál odměn a za patnáct tisíc dolarů může přispěvatel povečeřet s mistrem.

Jan Švankmajer chce vybrat minimálně 150 tisíc dolarů a má značnou šanci uspět. Během dvou dnů se do kampaně zapojilo více než osm set lidí od Česka po Japonsko a ukrojili padesát procent z požadované částky (v neděli to bylo už sedmdesát procent částky a na zbytek má filmař ještě víc než měsíc).

Snímek kombinuje animaci s hraným filmem. Hrdiny mají být ochotníci, kteří zkoušejí Čapkovu hru. Navíc chce filmař přidat i Kafkovu Proměnu. Ochotníci se budou postupně stávat hmyzem. Pokud se Švankmajerovi a jeho týmu podaří vybrat alespoň oněch zmíněných 150 tisíc dolarů, ještě v létě začne natáčení scén s živými herci.

Na sto padesáti tisících se ale příspěvky zastavit nemusí. Finální částka, která by zaplatila celou postprodukci, je 400 tisíc dolarů (zhruba 9,6 milionu korun). Celkový rozpočet projektu je 45 milionů. Deseti miliony, maximem, co mohl dostat, snímek podpořil Státní fond kinematografie, zhruba devíti miliony přispěla Česká televize, přes dva miliony dostal od dalších partnerů.

Crowdfunding není mezi českými filmaři neznámý: Daniel Přibáň vybíral na svoji cestu trabantem na Startovači, tvůrci dokumentu o Filipu Topolovi zase na HitHitu. Ale na globální fórum si kromě nakonec neúspěšného sci-fi projektu Poslední z Aporveru zatím troufl jen Švankmajer. Celkem logicky. Nikdo jiný tak nepřekračuje české hranice a nemůže se zaštítit podporou světově známých následovníků, jako je třeba Terry Gilliam.

Bratři Čapkové, internet a hmyz. Surrealismus evidentně není mrtev!

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].