Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Agenda

Spor ředitele Kudrny o pohled na totalitu

Zaujmout deváťáky. (Sporná ilustrace v učebnici dějepisu ke kapitole o popravě Milady Horákové) • Autor: Repro Respekt
Zaujmout deváťáky. (Sporná ilustrace v učebnici dějepisu ke kapitole o popravě Milady Horákové) • Autor: Repro Respekt

S  jistou nadsázkou by se dalo politikům doporučit, aby se pokusili o ustavení Ústavu pro výzkum dění v Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Tato instituce existuje patnáct let a pravidelně s výměnou šéfa v ní vzniknou spory, které vyvolají ve veřejnosti a médiích velké debaty o jejím smyslu a výsledcích její práce. Před deseti měsíci se stal novým ředitelem ÚSTR Ladislav Kudrna. Minulý týden byla zveřejněna petice zaměstnanců Oddělení vzdělávání ÚSTR, která viní nového šéfa z bossingu, cenzury a likvidace projektů prospěšných pro vzdělávání školáků.

A vzbudila velký ohlas. Před deseti dny odvolal ředitel Kudrna z postu vedoucího oddělení vzdělávání Čeňka Pýchu. Podle devatenácti zaměstnanců oddělení, kteří napsali protestní petici, byl Pýcha odvolán bez zdůvodnění. Kudrnova cenzura podle petice zase spočívala ve znemožnění distribuce knihy 13 objektů z (ne)šťastného muzea, která je jedním z výsledků pětileté výzkumné práce oddělení na téma „muzea dělnického hnutí v 21. století“. Kudrnovy výhrady proti oddělení se projevily i v kritice učebnice dějepisu pro základní školy, kterou oddělení zpracovalo – tato učebnice ale získala ocenění na knižním veletrhu ve Frankfurtu nad Mohanem a učitelé jsou z ní nadšeni. Výhrad proti řediteli je více a na tomto místě je nelze všechny rozebírat.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 48 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].