Pozadí astronaut Brázda
Pozadí astronaut Brázda

Reklama

Často hledáte, jak…

Komentáře, Kultura

Být spolu, ale jinak

Žádný ze zpěváků se tomu neubrání. Sotva dozní poslední tóny písně, automaticky řekne do mikrofonu: „Díky moc.“ V tu chvíli se předpokládá potlesk, na který jsou muzikanti z koncertů zvyklí. Ovšem v prázdných sálech, odkud se vystoupení v době karanténních opatření streamují na monitory počítačů, není nikdo, kdo by tleskal. Náhle není komu děkovat.

Hudební byznys, jehož těžištěm se v uplynulých patnácti letech stalo živé hraní, se zastavil. Kapely posouvají nebo ruší turné, muzikanti zůstávají doma. Nemožnost hrát před lidmi způsobila, že v posledních dnech explodoval trend streamovaných koncertů.

„Mimochodem tohle je hodně divný,“ poznamenal minulý čtvrtek rapper Maniak z pódia prázdného pražského Lucerna Music Baru, odkud se vysílá série živých akcí. Předvedl tam sice rozjetou show, ale musel se do ní dostávat, protože jediný kontakt s publikem byl na monitoru běžící fanouškovský chat. Maniak si ho během rapování četl a čas od času reagoval. Něco tomu chybělo, ale zároveň divák získával tušení, že tu může vzniknout zcela nový formát.

Segmentu koncertů se říká „živé hraní“ a streamování dokáže onu živost zprostředkovat. Nedovede ale přenést dojem pospolitosti. Ta je totiž zcela jiná v davu pod pódiem a jiná v on-line prostoru, kde se kontakt vytváří spoluúčastí a vpuštěním do zákulisí. Některé koncerty, především ty, jež muzikanti vysílají z domovů a kombinují v nich hraní s vyprávěním, už však nabízejí varianty toho, jak spojení obou světů může vypadat.

Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.

Odemkněte si všech 44 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.

Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:

Respekt.cz
Android
iPhone/iPad
Audioverze

Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].